۱۳۹۷/۰۲/۳۰
۱۱:۳۷ ق٫ظ

با گذشت نزدیک به 21 ماه از امضای این قرارداد پتروشیمیایی بین ایران و عمان، تاکنون هیچ‌گونه پیشرفتی برای ساخت این واحد پتروشیمی در عسلویه حاصل نشده و این در حالی است که سایر طرحهای مشارکتی ایران با اندونزی و ونزوئلا از نظر قراردادی پیشرفتهایی داشته است.

شمارش‌معکوس حذف عمان از پتروشیمی هرمز/ ایران: منتظر خارجیها نمی‌مانیم

با تاخیر عمان برای مشارکت در ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز و پایان مهلت قانونی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک، شمارش معکوس برای حذف شرکت عمانی از این پروژه پتروشیمی آغاز شده است.

 مرداد ماه سال 1388 همزمان با سفر سلطان‌قابوس پادشاه عمان به تهران، دو کشور ایران و عمان برای ساخت یک واحد تولید اوره و آمونیاک با مشارکت 50 درصدی دو کشور و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن محصول، یک توافق‌نامه امضا کردند.

 

با گذشت نزدیک به 21 ماه از امضای این قرارداد پتروشیمیایی بین ایران و عمان، تاکنون هیچ‌گونه پیشرفتی برای ساخت این واحد پتروشیمی در عسلویه حاصل نشده و این در حالی است که سایر طرحهای مشارکتی ایران با اندونزی و ونزوئلا از نظر قراردادی پیشرفتهایی داشته است.

 

بر این اساس، با تاکید سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت مبنی بر تعیین تکلیف تمامی واحدهای پتروشیمی با مشارکت خارجی، مکاتبات و مذاکراتی با طرف عمانی برای روشن شدن وضعیت سرمایه‌گذاری در این مجتمع پتروشیمی آغاز شد.

 

در همین حال، احمد حیدرنیا مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اسفندماه سال گذشته با تاکید بر اینکه قصد داریم حداکثر تا دو ماه آینده وضعیت سرمایه‌گذاری عمان در ساخت پتروشیمی هرمز را روشن کنیم به مهر گفته بود: اگر طرف عمانی تمایلی به سرمایه‌گذاری در عسلویه را ندارد، سایر شرکتهای خصوصی و یا خارجی جایگزین این مجموعه خواهند شد.

 

در نهایت با به پایان رسیدن مهلت قانونی شرکت نفت عمان برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در ساخت مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک هرمز، به نظر می‌رسد احتمال کنار گذاشتن این شرکت خارجی از این طرح پتروشیمی قوت گرفته است.

 

حیدرنیا در گفتگو با مهر با بیان اینکه به دنبال مکاتباتی که با عمان انجام شد، به نظر می‌رسد این کشور تمایلی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز ندارد، گفت: مطابق با تفاهم‌نامه امضا شده، طرف عمانی باید به طور رسمی خروج و انصراف خود را از مشارکت در این طرح پتروشیمی اعلام کند.

 

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون چند سرمایه گذار داخلی و خارجی برای مشارکت در ساخت پتروشیمی هرمز اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به خوراک فراوان گازی، دسترسی به آبهای بین‌المللی و وجود زیرساختهای صادراتی در عسلویه، ساخت واحدهای اوره و آمونیاک در این منطقه متقاضیان بسیاری دارد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سیاست وزارت نفت، افزایش مشارکت خارجی و بخش‌خصوصی در طرحهای پتروشیمی است، یادآور شد: عمان باید هر چه سریع‌تر انصراف و یا اعلام حضور خود در ساخت مجتمع پتروشیمی عمان را به ایران اعلام کند.

هدف از ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز، تولید سالانه یک میلیون و 150 هزار تن اوره و آمونیاک بود که پیشتر توافق‌نامه ای برای واگذاری 50 درصد سهام این واحد به شرکت نفت عمان امضا شده بود.

خوراک این مجتمع پتروشیمی به میزان 670 میلیون متر مکعب در سال، از فازهای جدید میدان مشترک پارس‌جنوبی تامین خواهد شد؛ ضمن آنکه پیشتر قرار بود ساخت این مجتمع پتروشیمی تا سال 1392 به پایان برسد.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود برای ساخت این مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک، به حدود 500 میلیون دلار سرمایه نیاز باشد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01