۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۱۰:۰۸ ب٫ظ

تعدد احزاب و اعتقادات موجود در اسرائیل به خوبی عدم وجود هماهنگی فکری در جامعه اسرائیلی را برملا می‌کند و نشان می‌دهد که شهروندان این رژیم تا چه اندازه بایکدیگر متفاوت هستند. ما به خوبی شاهد هستیم که این گروه‌ها و احزاب قادر نیستند با یکدیگر یک ائتلاف و یا تشکلی منسجم ایجاد کنند.

شهروندان اسرائیلی دچار بحران هویت هستند!

قوم یهود از حدود 2000 سال پیش همواره در تلاش برای بازگشت به فلسطین بسر می‌بردند تا این که سرانجام دولت اسرائیل در سال 1948 میلادی با اندیشه بازگشت به سرزمین آرمانی دین یهود، رسما تاسیس شد.  با توجه به این که شهروندان اسرائیلی از کشورهای مختلف جهان به این سرزمین آمده‌اند. اینک پس از 64 سال از تاسیس این دولت جعلی پرسش آن است که آیا اسرائیل توانسته است یک کشور حقیقی برای شهروندان خود بسازد؟ آیا این مدت زمان، توانسته به شهروندان اسرائیلی هویتی منسجم بدهد و آنان را در زیر یک فرهنگ و تمدن گردبیاورد. سایت خبری المنار، اخیرا مطلبی را با این موضوع درج کرده است و گفته‌های عباس اسماعیل استاد پژوهش‌های مربوط به اسرائیل را در این خصوص نوشته است.

طبق این گزارش المنار، عباس اسماعیل معتقد است که مهم‌ترین و در واقع بزرگترین بحران رژیم صهیونیستی، مسئله هویت است. وی با اشاره به اختلاف و چنددستگی موجود در جامعه اسرائیلی می‌گوید: جامعه اسرائیلی به گروه‌ها و دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. برخی از احزاب یهودی ساکن در اسرائیل به دین‌ گرایش دارند و برخی پیروی مکتب سکولاریسم هستند. همچنین احزاب مختلفی در این سرزمین وجود دارند که هر یک پیروی اندیشه و اعتقاد خاصی است. همین تعدد احزاب و اعتقادات به خوبی عدم وجود هماهنگی فکری در جامعه اسرائیلی را برملا می‌کند و نشان می‌دهد که این شهروندان این رژیم تا چه اندازه از نظر اعتقاد و اندیشه بایکدیگر متفاوت هستند. این کارشناس پژوهش‌های اسرائیلی در ادامه افزود: ما به خوبی شاهد هستیم که این گروه‌ها و احزاب قادر نیستند با یکدیگر یک ائتلاف و یا تشکلی منسجم ایجاد کنند. تشکلی که گروه‌های سیاسی و فرهنگی اسرائیلی را به گونه‌ای پیوند دهد که بتوان آن‌ها را متعلق به کشوری حقیقی دانست.

تبعیض نژادی موضوع دیگری بود که اسماعیل در گفتگوی خود با المنار به آن اشاره کرد و در این زمینه گفت: رفتار دولت اسرائیل با شهروندان این رژیم یک رفتار کاملا نابرابر است و شهروندان اسرائیلی بسته به نژادی که به آن تعلق دارند، در طبقات مختلف اجتماعی این دولت قرار می‌گیرند. در این هرم نژادی، ساکنان اصلی این سرزمین یعنی یهودیان عرب فلسطینی از کمترین حقوق شهروندی برخوردار هستند.

 

زمان انتشار : 1391-03-07