۱۳۹۷/۰۹/۰۱
۵:۴۰ ب٫ظ

شهر قیروان تونس به مناسبت میلاد پیامبر نورباران شد تا جشن ولادت پیامبر حال و هوای معنوی باشکوهی برای بیش از ۶۰۰ هزار گردشگر داخلی و عربی که به این شهر آمده اند رقم بزند.

شهر قیروان تونس به مناسبت میلاد پیامبر نور باران شد

به گزارش الأمه:

جشن مولودی تا روز ۲۰ نوامبر ادامه داشت و شهر قیروان با توجه به پیشینه تاریخی اسلامی به کانون مراسم باشکوه مذهبی و معنوی تبدیل شد.

برنامه و مسابقات و همایش های مذهبی و موسیقی مذهبی صوفیان به این مناسبت اجرا شد.

مرکز مطالعات اسلامی قیروان هم از ۱۹ تا ۲۱ نوامبر میزبان نشست بین المللی درباره «مهاجرت به تونس در برهه های گوناگون تاریخی» بود. در این نشست مسائل مهمی از جمله تبادل فرهنگی بین گروه های مختلف در تونس به عنوان سرزمین فرهنگ ها و تمدن های گوناگون و همزیستی مطرح شد.

خالد قلوعیه مسئول بخش گردشگری در قیروان درباره آمار گردشگران در این شهر در روزهای میلاد پیامبر گفت «این شهر هر ساله میزبان دست کم ۶۰۰ هزار نفر است. صد در صد بخش های گردشگری قیروان رزرو شده اند.»

آشنایی و بازدید از آثار تاریخی قیروان مثل مسجد عقبه بن نافع و چشمه اغالبه و آرامگاه ابو زمعه البلوی (از صحابه پیامبر) و دیدن برنامه های مذهبی و فرهنگی از جمله فواید سفر به این شهر در این روزها است. بازار مسگرها و شیرینی محلی قیروان (المقروض) در این میان طرفداران بسیاری دارند.

آمار وزارت گردشگری تونس حاکی از آن است که ۶۰۰ هزار نفر هر سال از اماکن تاریخی قیروان دیدن می کنند. شهر قیروان ظرف جشن های میلاد پیامبر که یک هفته طول می کشد میزبان تقریبا ۶۰۰ هزار نفر است.

محله قدیمی شهر قیروان در فهرست جاذبه های گردشگری وزارت گردشگری تونس قرار گرفته است. مسجدهای قدیمی از جمله مسجد عقبه و مسجد ابن خیرون و مسجد الحنفی و بازار صنایع دستی سنتی و چاه شفا بخش بروطه با آب گوارا و شیرینش در این محله قرار دارند. شماری از خانه های قدیمی ضمن تعمیر و بازسازی به مسافرخانه و رستوران تبدیل شده اند. مساجد قدیمی و مراقد صحابه پیامبر در این شهر تاریخی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و هنوز درهای پر نقش و نگار و کوچه پس کوچه های تنگ از این شهر رخت نبسته اند. به قول عبد العزیز الهمامی یکی از ساکنان قیروان اینجا هنوز بوی تاریخ می دهد. بنا به آمار آژانس دولتی احیای میراث و توسعه فرهنگی بیش از ۸۶ مسجد و ۸۴ مرقد و ۱۰۰ گنبد بی نظیر در این شهر قرار دارد.

 

منبع: شرق الاوسط