۱۳۹۷/۰۲/۳۰
۵:۰۵ ب٫ظ

پس از اعلام طلاب و دانشجويان الازهر براي اعتصاب عمومي در جهت استقلال الازهر شوراي نظامي مصر اعلام كرد با احمد الطيب شيخ الازهر ديدار مي‌كند.

شورای نظامی مصر برای استقلال الازهر با الطیب دیدار می‌کند

به نقل از روزنامه مصري اليوم السابع، شيخ ربيع المرزوق از فعالان ائتلاف حاميان استقلال الازهر پس از آنكه قرار بود تظاهراتي را براي استقلال اين مركز بزرگ اهل سنت از دولت مصر صورت دهند اعلام كرد: پيرو وعده اعضاي شوراي نظامي مصر براي ديدار با شيخ الازهر براي استقلال اين دانشگاه تظاهرات روز گذشته لغو شد.

وي افزود: البته در صورتي كه وعده شوراي نظامي تحقق نيابد براي استقلال الازهر به ميدان‌هاي شهر خواهيم رفت، اعتصاب كرده و تا استقلال يافتن اين دانشگاه از دولت مصر اعتصاب را ترك نخواهيم كرد.

بنا بر اين گزارش، در همين حال شيخ احمد عبدالمنعم از علماي الازهر با اشاره به مطالبات ائتلاف حاميان استقلال الازهر گفت: الازهر به عنوان دانشگاه مرجع اسلامي بايد همچنان به دور از افراط و تفريط باقي بماند و اگر دانشجويان و طلاب اين دانشگاه به دنبال استقلال و يگانگي مديريت بخش‌هاي مختلف آن هستند مصلحت جامعه اسلامي را دنبال مي‌كنند.

وي افزود: الازهر بايد در دوراني كه تفرقه بين مسلمانان بيشتر شده نقش خود را براي خروج امت اسلامي از اين امر ايفا كند و نبايد به حزب و گروهي از گروه‌هاي اسلامي تبديل شود.

بنا بر گزارش فارس پيش از اين «اتحاديه علماي آزاده الازهر» با صدور بيانيه‌اي مطالبات اوليه خود براي استقلال و اصلاحات در الازهر را اعلام و آن را تقديم شوراي نظامي مصر كرده بودند.

در اين بيانيه بر راه‌هاي استقلال الازهر از هژموني دولت، سازمان‌ها و احزاب آن، بازگشت «هيئت علماي بزرگ الازهر» به عنوان مديريت اين دانشگاه، انتخاب آزادانه منصب «شيخ الازهر» براي مدت محدود و بازگرداندن موقوفات الازهر به اين دانشگاه تاكيد شده بود.

 

زمان انتشار : 1390-01-01