۱۳۹۷/۰۸/۱۲
۷:۲۷ ب٫ظ

یک گروه موسیقی با ترکیبی از سازهای سنتی و زهی، قطعه «تابستان» اثر آنتونیو ویوالدی ویولونیست مشهور ایتالیایی را در ریاض نواختند.

شکوفایی هنرها در ریاض از موسیقی کلاسیک تا خوشنویسی عربی

به گزارش الأمه:

این اجرا بخشی از برنامه‌های رویداد هنری «مسک للفنون ۲۰۱۸» بود که روز سه‌شنبه در پایتخت سعودی فعالیت خود را آغاز کرد.
هدف از برگزاری این رویداد هنری، ایجاد فرصتی برای هنرمندان پیر و جوان است تا در آن به اجرا بپردازند. از سوی دیگر فرصتی برای هنرمندان جوان نیز ایجاد خواهد شد تا با پیشگامان هنر تعامل و گفتگویی داشته‌باشند.
در این میان و در راستای فعالیت‌های جشنواره، آمفی‌تئاتر اصلی مؤسسه «مسک للفنون» مزین به تابلویی شد که ریچل جادسدن در حال کشیدن آن بر بوم سیاهی بود در حالی‌که ویولونیستی همزمان قطعه‌ای را برای حضار می‌نواخت.
مخاطبان از کودک تا بزرگسال محو تماشای این هنرمند بودند که بوم سیاهی را مملو از رنگ می‌کرد.
جادسدن گفت: «همه ما عواطفی داریم، انسانیم و مفهوم عشق و امید را می‌فهمیم. می‌توان این مفاهیم را در قالب هنر بیان کرد و این همان اثری است که بیانگر هنر است».
جشنواره «مسک للفنون ۲۰۱۸» میزبان ۲۵۰ هنرمند است که با اجراهای زنده هنری، کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌هایی برای عرضه آثار خوشنویسی عربی، آرت فون و آثار پیشگامان هنر سعودی، ریاض را به شهر هنری تبدیل کرده‌است.
از سوی دیگر، این جشنواره فضاهایی را به کودکان اختصاص داده‌است و همچنین ۱۲۰ غرفه را برای هنرمندان سعودی و مجموعه تعاملی سمپوزیوم را برای گروهی از مجسمه‌سازان بومی، منطقه‌ای و جهانی فراهم آورده‌است.
در این رویداد هنری گفتمانی نیز برگزار می‌شود که از طریق آن نسل‌های هنری مختلف سعودی پیرامون موضوعاتی همچون جذاب‌ترین راهکارها برای بازاریابی آثار هنری در همه جوامع مختلف ریاض و افزایش میزان آگاهی پیرامون تأثیر مثبت خلاقیت، بحث و گفتگو می‌کنند. همچنین هنرمندان تشویق می‌شوند تا هویت اصیل فرهنگی را در آثار هنری خود در پادشاهی سعودی و خارج از آن در معرض نمایش بگذارند.
این جشنواره میزبان صد هزار دوستدار هنر از تمام رده‌های سنی و قشرها مختلفی از شهروندان و اتباع خارجی است که عبارتند از: هنرمندان، صاحبان آثار هنری، برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها و موزه‌ها، دانشجویان و دانشگاهیان متخصص در آثار هنری هستند.
در واقع شرکت‌کنندگان، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را ارائه می‌دهند که مخاطبان را با نقش هنر به عنوان زبان گفتمان تمدن در تمام جوامع آشنا کنند.
احمد ماطر مدیر اجرایی مؤسسه «مسک للفنون» دربارهٔ این رویداد هنری گفت: «فکر می‌کنم ایده یا ایجاد گفتمان میان نسل‌ها باعث شد تا تجارب هنری بسیاری شکل گرفته و همچنین نسلی از هنرمندان تجسمی به وجود بیایند. هدف ما این بود که امسال این گفتمان را که نامش گفتمان نسل‌ها است، برگزار کنیم».
وی اشاره کرد که جشنواره «مسک للفنون ۲۰۱۸» سکویی برای ایجاد شراکت‌های طولانی‌مدت میان مؤسسه «مسک للفنون» و مجموعه بزرگی از شرکت‌های سعودی، عربی، جهانی و بین‌المللی است که در راستای حمایت از ایده اصلی برگزاری این نمایشگاه است که به صورت سالانه برگزار می‌شود و تخصص‌های زیادی را گرد هم می‌آورد تا فرایند برگزاری گفتمان سازنده فرهنگی تسهیل شود و پذیرای استعدادهای هنری محلی باشد که آنها را به جهان معرفی کند.
گفتنی است، این جشنواره در راستای توجه مؤسسه «مسک للفنون» به حمایت از استعدادها و تشویق بازار هنر داخلی است تا فرصتی برای هنرمندان به وجود بیاورد که حرفه خود را از طریق تقویت آموزش بوسیله بحث‌های تعاملی توسعه دهند. همچنین فضایی را به وجود می‌آورد تا تبادل مهارت صورت گرفته و هنرمندان در زمینه‌های مختلفی همچون طراحی، نقاشی، موسیقی، معماری و فیلمسازی از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

 

منبع: شرق الاوسط