۱۳۹۷/۰۲/۱۳
۱۱:۰۵ ق٫ظ

پایگاه خبری العربیه در مقاله ای نوشت که شیعیان لبنان از چنان سیطره ای در این کشور برخوردار هستند که هیچ کس نمی تواند آنها را به انحصار بکشاند.

پایگاه خبری العربیه

شیعیان جامعه لبنان را غنی کرده اند

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العربیه»، با وجود جنگ داخلی خشونت آمیز و درگیری های فرقه ای مسلحانه، هنوز هم کثرت گرایی، تنوع،شکیبایی و آزادی فردی در جامعه لبنان در جریان است.

در لبنان نمی توان هیچ فرقه مذهبی را پیدا کرد که خود را در این کشور کوچک مدیترانه ای جدا کرده باشد. هرکسی بدون استثنا، قدرت سیاسی، اجتماعی و فکری را به وجود می آورد و همین موجب شده تا کثرت گرایی از ویژگی های اصلی این کشور باشد.

شیعیان در لبنان بخشی از این تنوع هستند و نمی توان با آنها به عنوان یک عضو ناشنوا برخورد کرد؛ بسیاری از شیعیان در طول تاریخ لبنان در جنبش های مبارزات چپگرایانه و ناسیونالیستی در اواسط قرن بیستم فعال بوده اند.

 «حسین مروه» و «مهدی امل» از جمله  ایدئولوگ های برجسته تفکر چپگرای شیعیان بوده اند.

حتی جنبش های مذهبی شیعیان شامل روشنفکرانی است که تنوع فرهنگی و فضای بحث را که در محافل سنتی شیعه رایج نبوده است، ایجاد کرده اند.

«سید هانی فحض» و «سید محمد حسن الامین» دو نمونه از چهره های سیاسی مذهبی بودند که به دولت مدنی اعتقاد داشتند ،از "دیگران" نترسیدند و به اهمیت تحقق خود اعتقاد داشتند .

بسیاری از مدل های دیگر شیعه نیز در لبنان وجود دارند که بعضی از آنها دارای بلوغ سیاسی هستند و برخی این بلوغ را ندارند اما همه آنها قطعا به تنوعی که جامعه لبنان را غنی می کند،کمک می کنند.

امروز شیعیان بخشی ازموجودیت لبنان هستند. آنها خود را شهروندان این کشور می دانند نه پیروان فرقه ای خاص.

آنها همچنین به دولت به عنوان مرجعی برای حذف فرقه گرایی از زندگی سیاسی و کاهش تنش های فرقه ای که ناشی از تعارض میان احزاب سیاسی هستند، باور دارند.

در حقیقت شیعیان لبنان برجسته تر و غالب تر از آن هستند که کسی آنها را در انحصار قرار دهد.

این حیثیت مدنی در محافل شیعه لبنان باید به طور جدی تقویت شود تا این دیدگاه عمومی وجود داشته باشد که هیچ گونه تعصب فرقه ای وجود نداشته باشد وهمه افراد خود را شهروندان لبنانی بدانند.