۱۳۹۸/۱۱/۲۰
۹:۱۸ ق٫ظ

براساس اسناد و تصاویری که توسط شورای اسلامی سربرنیتسا منتشر شده، وزارت شهرسازی صرب ها در سال ۱۹۹۵دستور تخریب ساختمان های سربرنیتسا متعلق به مسلمانان از جمله مساجد را داده ‌است.

صرب‌ها چگونه مساجد سربرنیتسا را تخریب کردند

به گزارش الأمه:

در حین کار ساخت و ساز در خیابانی در سربرنیتسا، شهری در بوسنی و هرزگوین، بقایای مسجد کارسیا کشف شده که توسط مواد منفجره مین گذاری شده و توسط اعضای ارتش جمهوری صرب در تابستان سال ۱۹۹۵ تخریب شد و در سال ۱۹۹۷ بقایای آن به مکانی در ۳۰۰ متری منتقل شدند.

 مجلس شورای اسلامی سربرنیتسا عکس ها و اسناد مربوطه متعلق به سال ۱۹۹۷را منتشر کرده که در آن دستورالعمل های وزارت شهرسازی ، مسکن و خدمات عمومی ارتش جمهوری صرب  در مورد تخریب ساختمان ها از جمله مرکز قدیمی صنایع دستی سربرنیتسا، املاک مردم و بقایای تمامی مساجد شهر دیده می شود. در شواهد منتشر شده دیده می شود که صرب ها دستور تخریب تقریبا تمامی املاک و ساختمان های متعلق به مسلمانان را صادر کرده اند.

در بیانیه این سازمان آمده است: چند تن ساختار بتنی از گنبد و محوطه مسجد در پارکینگی نزدیک چهارراه و مکانی واقع شده که در بر آن پوسترهای جنایتکار جنگی راتکو ملادویچ، محکوم به نسل کشی در جنگ بوسنی نصب شده اند. ما امیدواریم که دیگر بخش های این مسجد را پیدا کنیم که یادآوری برای نسل های آینده باشند تا جنایات هولناک و نسل کشی این جنگ برای کسی تکرار نشوند.

گفتنی است این مسجد در سال ۱۸۳۶ ، زمانی که سلمان سلماناگیچ، معمار برجسته بوسنیایی آن را بازسازی کرده، ساخته شد. این مسجد به دلیل فرسایش در حال تخریب بود که در سال ۱۹۸۸ یک مسجد جدید به جای آن ساخته شد که توسط بسیاری مورد توجه قرار گرفت و این مسجد در طول جنگ بوسنی و هرزگوین تخریب گردید.

 این مسجد ۱۶ سال بعد به لطف یک فرد خیر در شانزدهمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا بار دیگر افتتاح گردید.

 

منبع: حوزه نیوز