۱۳۹۸/۰۲/۳۰
۸:۲۷ ق٫ظ

شب ویژه افغانستان عصر امروز ، ۲۹ اردیبهشت‌ در محل غرفه این کشور در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن برگزار شد

ضرورت اهتمام بیشتر متخصصان مسلمان به تلاوت قرآن

به گزارش الأمه:

در این مراسم که محمود واعظی، مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن، جمعی از مقامات سفارت افغاستان در تهران و مهمانان خارجی بخش بین‌الملل حضور داشتند، ابتدا آیاتی از قرآن تلاوت و در ادامه سرود ملی کشور افغانستان قرائت شد.

مولوی عطیه الله، روحانی اهل‌سنت افغانستان و امام جماعت سفارت این کشور در تهران ضمن سخنانی در این مراسم، به مهمانان حاضر خوش‌آمد گفت و از دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه و مسئولان برپایی غرفه افغانستان تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه با تلاوت آیه ۱۶۴ سوره آل عمران «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ: به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند» گفت: خداوند متعال در این آیه به مؤمنان بشارت داده که از میان آن‌ها پیامبری را مبعوث کرده است.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در ادامه ۴ وظیفه خطیر برای پیامبر(ص) بیان کرده که یکی از آن‌ها تلاوت زیبای قرآن است.

مولوی عطیه الله گفت: متأسفانه امروز بسیاری از متخصصان، کارشناسان و صاحب‌نظران جهان اسلام با مقوله تلاوت قرآن بیگانه هستند که این جای تأسف دارد، چرا که برای مطالعه کتاب‌های علمی و غیردرسی وقت می‌گذارند، اما توجه ویژه‌ای به تلاوت قرآن ندارند.

این روحانی اهل‌سنت در ادامه گفت: پیامبر(ص) در ماه رمضان بسیار قرآن قرائت می‌کرد، به‌طوری که حتی دشمنان با لباس مبدل در محافل تلاوت قرآن نبی اکرم(ص) حاضر می‌شدند و از تلاوت ایشان لذت می‌بردند.

وی با اشاره به این که تلاوت قرآن تا حدودی جایگاه خود را در جوامع اسلامی از دست داده، گفت: گروه‌های زیادی هستند که درصدد منحرف کردن ذهن جوانان‌اند و آن‌ها را از گرایش به تلاوت قرآن باز می‌دارند که علما و فرهیختگان امت اسلام و اهل قرآن وظیفه خطیری در این زمینه دارند.

مولوی عطیه الله در ادامه گفت: تزکیه و تهذیب نفس با قرآن دومین وظیفه خطیری است که از سوی خداوند متعال به پیامبر(ص) محول شد، این در حالی است که بسیاری از مشکلات و چالش‌هایی که ما امروز در جهان اسلام با آن مواجه هستیم به خاطر مهجوریت قرآن و دوری از این کتاب الهی است.

وی در ادامه، تعلیم و آموزش قرآن را سومین وظیفه خطیر دانست که از سوی ذات حق تعالی به نبی مکرم اسلام امر شد، به‌طوری که نبی اکرم(ص) در اهمیت تعلیم قرآن فرموده است: «خيرُكُم مَن تَعلَّمَ القرآنَ و عَلَّمهُ: بهترين شما كسي است كه قرآن را فراگيرد و به ديگران بياموزد.»

امام جماعت سفارت افغانستان، تبیین دانش و حکمت قرآن برای جهانیان را دیگر وظیفه محول‌شده از سوی خداوند به پیامبر اسلام دانست و گفت: کسانی که در زمینه تلاوت قرآن کریم، تدبر در آیات وحی و کشف مفاهیم و مبانی والای آن تلاش می‌کنند از اجر والایی برخوردار هستند و باید به این جایگاه خود افتخار کنند.

وی در پایان، ماه رمضان را ماه نزول قرآن دانست و گفت: بهتر است در این ماه تلاش بیشتری در زمینه تلاوت قرآن کریم و تدبر در آیات وحی داشته باشیم.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

 

منبع: ایکنا