۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۱:۲۸ ب٫ظ

بیمارستان اصلی شهر بنغازی لیبی با کمبود شدید دارو و امکانات پزشکی برای مداوای زخمیان جنگ مواجه است.

عدم گنجایش بیمارستان شهر بنغازی

در اتاق های پر ازدحام بیمارستان بنغازی، ابراهیم یوسف شبانی که به تازگی در درگیری میان انقلابیون و نظامیان رژیم لیبی در مصراته زخمی شده، خوشحال است که هنوز زنده است.

شبانی و دیگر زخمی های این درگیری پس از پنج روز سفر پر مشقت با قایق وارد بنغازی شدند و بعد از آن نیز یک شبانه روز کامل پیاده و در میان تیراندازی شدید نیروهای وفادار به قذافی در راه بودند تا خود را به بیمارستان رساندند.

شبانی دانشجوی 22 ساله رشته مهندسی ، در حمله نظامیان رژیم لیبی چهار نفر از دوستان خود را از دست داده است. وی می گوید، درحال بارگیری اسلحه در یک خودرو بودیم تا آن را برای شبه نظامیان مخالف قذافی در خط مقدم بفرستیم که موشکی به محل اصابت کرد.

عبدالقاسم یکی دیگر از زخمی هایی است که هفته گذشته از انفجاری که دو خبرنگار را به کام مرگ کشاند، جان سالم به در برده است.

دکتر صبرا حواری می گوید، این بیمار اهل مصراته است، جای زخم گلوله در سینه وی دیده می شود و در بخش راست بدنش نیز دچار شکستگی شده است.

عبدالقاسم می گوید به محض آنکه حالش بهتر شود باید به خط مقدم نبرد در مصراته بازگردد.

به گفته پزشکان بیمارستان اصلی بنغازی، هر روز زخمی های بیشتری از مصراته و دیگر شهرها سر می رسند و اکنون بیمارستان امکانات لازم را برای رسیدگی به وضع بیماران ندارد.

دکتر صبرا حواری می گوید، بیمارستان به اندازه کافی تخت ندارد و آنها به دارو نیاز دارند.

علاوه بر این، شمار پزشکان و دستیاران آنها به قدری محدود است که دیگر از عهده شمار روز افزون زخمیانی که از مصراته و اجدابیا سر می رسند، بر نمی آیند.

اما افراد پذیرش شده در بیمارستان بنغازی فقط به زخمیان نبرد محدود نمی شود.

عایشه کودک پنج ساله سرطانی است که همراه دایی خود و با قایق از زادگاهش در مصراته به بنغازی سفر کرده است. نوری عبدالله حسین، دایی عایشه می گوید، پییش از آغاز ناآرامی ها، عایشه در طرابلس شیمی درمانی می شد اما شرایط آنجا اکنون خیلی خطرناک است.

عایشه اکنون دو ماه است که مداوا نشده و حالش هر روز وخیم تر می شود.

پزشکان می گویند، با این وضع، او یک ماه بیشتر زنده نخواهد بود.

 

زمان انتشار : 1390-01-05