۱۳۹۸/۰۸/۲۸
۸:۵۱ ق٫ظ

پنجمین همایش بین‌المللی «علوم قرآنی و روش‌های تفسیری» ۱۴ تا ۱۶ اسفند سال جاری به همت آستان عباسی در کربلای معلی برگزار می‌شود.

عراق؛ میزبان همایش بین‌المللی «علوم قرآن و روش‌های تفسیری»

به گزارش الأمه:

در راستای سلسله همایش‌های آستان عباسی و مؤسسه خیریه «بحر العلوم» عراق، پنجمین همایش «علوم قرآنی و روش‌های تفسیری آن»، ۱۴ تا ۱۶ اسفندماه سال جاری در کربلا برگزار خواهد شد.

کمیته برگزارکننده این همایش با صدور فراخوانی از همه پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان به قرآن و علوم قرآنی خواست تا در این همایش مشارکت داشته باشند و مقالات خود را به پست الکترونیک Alhawza,۳۶@gmail.com یا به شماره تلگرام ۹۶۴۷۷۰۳۸۸۸۲۸۸+ ارسال کنند.

همایش مذکور در محورهای مختلفی برگزار می‌شود که «نقش علمای حوزه علمیه در بیان وجوه اعجاز قرآن»، «نقش علما در دفاع از قرآن و پاسخ به شبهات»، «نقش علمای حوزه علمیه در تألیف کتاب‌های علوم قرآنی و نقد این مبحث در مقدمات تفاسیر و پژوهش‌های خود» و «نقش علمای حوزه علمیه در نقد روشمند تفاسیر قرآن» از جمله محورهای آن است.

همچنین، «نقش علما در به کارگیری متون قرآنی برای استنباط احکام شرعی»، «نقش علما در استفاده از زبان و ادبیات عرب برای تفسیر و تأویل متن قرآن»، «نقش علما در استفاده از عقل در تفسیر و تأویل متن قرآن»، «نقش علمای حوزه علمیه در به‌کار گیری آیات قرآن در دفاع از اعتقادات» و «نقش علما در استفاده از آیات قرآن برای حل مشکلات جامعه» از دیگر محورهای این همایش خواهد بود.

در این همایش همچنین، مقالاتی با موضوع «موضع علمای حوزه علمیه در بررسی ارتباط میان تفسیر قرآن و تأویل آن، مجاز در تعبیرهای قرآنی، تاریخ قرآن، خوانش متن قرآن بر اساس رویکردهای مدرن و تطبیقی، تلاش‌های قرآنی علمای حوزه‌های علمیه در پژوهش‌های آکادمیک» ارائه خواهد شد.

در این فراخوان، شروطی نیز برای پژوهشگرانی که قصد ارسال مقالات خود را دارند، در نظر گرفته شده است که عبارت‌اند از:

۱ ــ مقاله پیش از این همایش در جای دیگری منتشر نشده باشد.

۲ ــ تحقیقات بر اساس اصول روش تحقیق علمی تهیه شده باشد.

۳ ــ مقالات در چارچوب محورهای همایش باشد.

۴ ــ خلاصه و چکیده مقالات به همراه فعالیت‌های علمی نویسنده ارسال شود.

۵ ــ مقالات ارائه‌شده نباید بیشتر از ۲۵ صفحه باشد.

۶ ــ آخرین مهلت ارسال مقالات، ۱۳ بهمن ۹۸ اعلام شده است.

منبع: ایکنا