۱۳۹۷/۰۲/۱۴
۸:۳۸ ق٫ظ

نصر شمه: بغداد امروز به یک بازنگری واقعی احتیاج دارد. آن چه آمریکا در این کشور انجام داد پیش از آن که خانه‌ها را ویران کرده باشد، به انسان‌ها و روح‌ آن‌ها آسیب زد. بغداد به تمدن و فرهنگی احتیاج دارد که اندوه را از دل او دور کند.

عراق تشنه هنری که روح او را سیراب کند

هنرمندان هر کشور یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در تغییر نگرش‌ها و اصلاح افکار بشمار می‌روند. این تاثیر در دوره‌های خاص و بحرانی خود را بیش از پیش نشان می‌دهد. خفقان و سرکوب دیکتاتورها و دولتمردان فاسد نیز یکی از این دوره‌های مهم می‌باشد که سیاستمردان دیکتاتور برای نگه داشتن مردم در سطح پایین فکری و اطلاعاتی، دست به هر کاری می‌زنند و طبیعی است که در این تلاش کور با اندیشمندان، ادیبان و هنرمندان آگاه و بیدار کشور خود به مبارزه برخیزند.  نصیر شمه یکی از این هنرمندانی است که در دوره سیاه دیکتاتور عراق مورد آزار قرار گرفت تا آن جا که مجبور به جلای وطن شد.

به نقل از روزنامه اینترنتی السفیر، نصیر شمه آهنگساز عراقی دارای سابقه مخالفت و مبارزه با رئیس جمهور پیشین عراق، صدام حسین بود. او در جشنواره‌ها و ارکسترهای مختلف کشورهای عربی حضور پیدا می‌کرد و اعتراض خود را با موسیقی به گوش همگان می‌رساند. این مخالفت‌ها سرانجام باعث شد که او به زندان و پس از آن به اعدام محکوم شود.

او اینک پس از سال‌ها دوری از عراق و پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، به سرزمین خویش بازگشته است تا بار دیگر با هنر و فرهنگ آن را سیراب کند.

شمه در گفتگو با السفیر درمورد آینده کشورش گفت: عراق در دوره‌های مختلف طعمه درگیری‌های طائفه‌ای و قبیله‌ای و موارد این چنینی بوده است. اما من امیدورام در این کشور شاهد صلح و امنیت باشیم. نگرانی درمورد آینده عراق وجود دارد اما واقعیت آن است که نه تنها عراق که همه کشورهای عربی باید نگران آینده خود باشند. برخی از کشورهای عربی انقلاب کردند و تغییراتی در کشورشان به وجود آمده است اما این کافی نیست. باید با اراده کامل به پیش برویم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

وی که پس از سال‌ها به بغداد آمده است درمود وضعیت کنونی این شهر گفت: بغداد امروز به یک بازنگری واقعی احتیاج دارد. آن چه آمریکا در این کشور انجام داد پیش از آن که خانه‌ها را ویران کرده باشد، به انسان‌ها و روح‌ آن‌ها آسیب زد. بغداد به تمدن و فرهنگی احتیاج دارد که اندوه را از دل او دور کند.   

شمه همچنین درمورد تقسیم کشور عراق گفت: تقسیم عراق تقریبا کار محالی است. این اندیشه یک اندیشه اسرائیلی _ آمریکایی است. مردم عراق هرگز تن به این کار نخواهند داد. 

 

زمان انتشار : 1391-02-30