۱۳۹۸/۰۱/۱۷
۲:۴۰ ب٫ظ

درایتی پژوهشگر نسخ خطی عراق از عرضه فهرستگان نسخ خطی عراق در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

عرضه فهرستگان نسخ خطی عراق در نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش الأمه:

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی پژوهشگر نسخ خطی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ از انتشار مجموعه 20 جلدی معجم‌المخطوطات عراقیه(فهرستگان نسخ خطی عراق) از سوی کتابخانه ملی خبر داد و گفت:‌ این مجموعه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در این مجموعه کلیه نسخه‌های خطی عراق شناسایی‌، فهرست و معرفی شده‌اند‌، عمده این نسخه‌ها در جریان تحقیق قابل دسترسی بود،‌ البته این مربوط به نسخه‌های نجف‌،‌ کربلا و یا بغداد است،‌ دسترسی به نسخه‌های موصل و سلیمانیه مشکل‌تر است.

درایتی تصریح کرد:‌ میراث عراق با میراث ایران همپوشی بسیاری دارد، هر دو کشور مدت‌های مدیدی با یک مدیریت سیاسی اداره می‌شده است، مرکز تشیع در عراق بوده و ایرانی‌های بسیاری در عراق ساکن بوده‌اند.

کشور عراق قرابت فرهنگی نزدیکی با ایران داشته و حوزه‌های علمیه شیعه در این کشور گرم و فعال بوده است،‌ نسخه‌های خطی موجود در عراق می‌توانند مکمل بخشی از فرهنگ گذشته ایران باشد. البته حجم نسخه‌های خطی عراق به نسبت ایران بسیار کمتر است،‌ در عراق نسخ خطی شناسایی شده و موجود در کتابخانه‌ها و عتبات عالیات به 60 هزار نسخه می‌رسد،‌ در حالیکه در ایران 327 هزار نسخه است.

وی هم‌‌چنین از آماده انتشار شدن ویراست دوم دنا در 20 مجلد خبر داد و گفت:‌ ویرایش دوم دنا آماده است،‌ اما نمی‌دانم برای نمایشگاه کتاب منتشر می‌شود یا خیر. ویراست دوم نسبت به ویارست اول 115 هزار نسخه بیشتر دارد.

 

منبع: تسنیم