۱۳۹۹/۰۳/۲۵
۸:۰۰ ق٫ظ

انتشارات احراری کتاب «عصر دلاوران» نوشته محمد شریف منصور را منتشر شد.

توسط انتشارات احراری افغانستان

«عصر دلاوران» منتشر شد

به گزارش الأمه:

کتاب «عصردلاوران» نوشته محمد شریف منصور توسط انتشارات احراری با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شد. انتشارات احراری ناشری فعال در هرات افغانستان است و تاکنون آثار مهم و معتبری را روانه بازار نشر فارسی زبانان کرده. این کتاب را نیز این انتشارات در شرایط سخت بحران کرونا منتشر کرد.

«عصر دلاوران» از سال ۱۷۹۳ میلادی آغاز می‌شود، در این سال اعلیحضرت تیمور شاه چشم از جهان پوشید و از آنجا که شهریار درانی ولیعهد خویش را رسماً انتخاب نکرده بود، جدال بر سر تاج و تخت میان شاهزادگان درانی آغاز می‌شود و در آخر بهترین و شجاع‌ترین آنها بر تخت سلطنت درانی تکیه می‌زند و تاج پادشاهی را بر سر می‌گذارد.»

دُرّانی یا ابدالی نام قومی از پشتون‌های افغانستان است که در اطراف و حوالی قندهار در والسوالی ارغستان (تیموری‌ها یا سدوزی‌ها که از نسل تیمورشاه‌اند) سکونت دارند. گفته می‌شود که به سبب کشیدن مروارید در گوش به این لقب ملقب گشتند و این قوم را ابدالی نیز می‌نامند. گویا این طایفه ابدالی نام داشت و پس از برآمدن احمدشاه درانی نامش به درانی تغییر پیدا کرد. طایفه ابدالی به چند تیره تقسیم می‌شد که از مهم‌ترین آنها تیموری نسل تیمورشاه یا سدوزی، پوپلزی، یا بارکزی بود. بعد از قتل نادرشاه افشار (۱۱۶۰ ه‌. ق)، شعبهٔ سدوزایی (سدوزی یا صدوزایی) از تیره‌های پوپل‌زایی و سپس تیره بارکزایی در افغانستان حکومت کرده‌اند.

 

منبع: مهر