۱۳۹۷/۱۱/۱۴
۶:۱۴ ب٫ظ

مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه بین‌المللی «پرس تی‌وی» دیروز در نخستین نشست خبری بعد از آزادی از زندان آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ادامه فعالیتش در حرفه خبرنگاری گفت: بی‌شک این اتفاق عزم مرا برای فعالیت در این حرفه شریف جدی‌تر کرده است.

علیه آمریکا شکایت می‌کنم

به گزارش الأمه:

وی درباره نوع اتهاماتی که دولت آمریکا درباره دلیل بازداشت وی به‌عنوان شاهد یک پرونده مطرح کرده است، گفت: اصلاً چنین پرونده‌ای وجود نداشت و مشخص بود این مورد را به‌عنوان یک بهانه برای بازداشت و نگهداشتن من، برای افکار عمومی مطرح کردند. در مدتی که من در بازداشت پلیس اف‌بی‌آی آمریکا بودم سؤالاتی که از من پرسیده می‌شد، بیشتر حول دلایل انتخاب ایران برای زندگی و همکاری من با شبکه بین‌المللی جمهوری اسلامی، یعنی «پرس تی‌وی» بود.
خبرنگار و مجری شبکه پرس تی‌وی ادامه داد: شرایط این روزهای آمریکا بسیار آشفته و پراغتشاش است و اقداماتی که در این مدت در زندان، مشاهده کردم در تناقض آشکار با ادعای آمریکاییان درباره حقوق بشر و آزادی بیان -که همواره از آن دم می‌زنند- بود.
وی با اشاره به دولت کنونی آمریکا و رفتارهای دوگانه و غیردیپلماتیک «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری آمریکا گفت: در دوران ترامپ، لفاظی‌های آمریکا در سطح بین‌الملل افزایش یافته و حتی می‌توان گفت از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، نظم جهانی دستخوش تغییرات نامطلوبی شده که همه این‌ها به واسطه تصمیمات آمریکا و شخص ترامپ است.
هاشمی خاطرنشان کرد‌: در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ ما شاهد افزایش هجمه‌های بی‌شماری علیه جامعه مسلمانان در سراسر جهان و همچنین بدرفتاری و تبعیض علیه اقلیت سیاه‌پوستان در آمریکا هستیم. تشدید جو ایران‌هراسی پدیده‌ای است که ترامپ برای رسیدن به منافع خود و 
راضی نگه‌داشتن متحدان خود در تمام دوران ریاست‌جمهوری‌اش انجام داده است. اصلی‌ترین شعار انتخاباتی ترامپ، بزرگ کردن آمریکاست و در این راه سیاست واشنگتن این است که همه را مورد هدف خود قرار دهد.
مجری ارشد شبکه پرس تی‌وی با اشاره به اینکه به‌عنوان یک خبرنگار زن سیاه‌پوست بازداشت شده است؛ گفت: همسر من یک مرد ایرانی است و من خوشحالم که به دین اسلام روی آوردم؛ اینک که ما به ۴۰سالگی انقلاب اسلامی ایران رسیده‌ایم؛ شاهد بحث اسلام‌هراسی در غرب هستیم و من خیلی مشتاقم در این زمینه با رسانه‌های دنیا
 مناظره کنم.
 هاشمی در پاسخ به سؤالی در‌خصوص برنامه آتی‌اش گفت: شاید علیه آمریکا شکایت کنم، اما قطعاً کارم را در ایران ادامه می‌دهم، با این تفاوت که ما باید متوجه و مراقب شدت اوضاع در غرب باشیم و به فشاری که روی سیاه‌پوستان و مسلمانان در آمریکا هست، توجه داشته باشیم و اینکه بدانیم که با کنار گذاشتن اختلافات، می‌توانیم به هدف‌مان برسیم.
 مجری ارشد شبکه پرس تی‌وی با تأکید بر اینکه 98.5‌درصد زندانیان آمریکا، سیاه‌پوست هستند و این سؤال پیش می‌آید که چرا آن‌ها می‌خواهند سیاه‌پوستان را به حاشیه برانند، گفت: در مدتی که در بازداشت بودم موفق شدم داستان زندانی شدن یکی از سیاه‌پوستان را بپرسم؛ در آمریکا اگر بی‌گناه باشید و وارد یک پرونده شوید، لااقل باید تا 20سال در حبس بمانید، مگر اینکه اقرار به گناه و اشتباه کنید تا تخفیفی بگیرید؛ یعنی فرد بی‌گناه را وارد سیستمی به نام 
اقرار به اشتباه می‌کنند تا او را مقصر جلوه دهند؛ آن‌ها می‌خواهند سیاه‌پوستان را به حاشیه برانند.
 او از نوع برخورد پلیس آمریکا در مدت بازداشت خود گفت و افزود: آمریکا و غرب‌، رسانه را رکن چهارم دموکراسی در جهان عنوان می‌کنند و همواره از رعایت حقوق خبرنگاران و ژورنالیست‌ها دم می‌زنند؛ اما بدترین رفتار را با من به‌عنوان ژورنالیست و یک زن مسلمان داشتند، به نوعی که حتی اجازه پوشش مناسب را به من ندادند و حتی در مورد خوراک نیز ملاحظات دینی من در این مدت از سوی مقامات زندان رعایت نشد.
 مرضیه هاشمی تأکید کرد: با آنکه بسیاری از سیاستمداران در سطح جهان، همواره هژمونی آمریکا را به چالش می‌کشند؛ اما این بار این حساسیت وجود نداشت و می‌توان دلیل آن را خصومتی که غرب و آمریکا از جمهوری اسلامی دارند، دانست.
 وی با اشاره به اینکه در دهه فجر و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، گفت: در تمام 40سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، همواره شاهد دشمنی‌های آشکار مقامات آمریکا نسبت‌به جمهوری اسلامی هستیم و این کاملاً مشخص است که افرادی که از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند، همواره مورد غضب و دشمنی کاخ سفید قرار می‌گیرند و من هم با توجه به اینکه در تمام سال‌هایی که در ایران زندگی کرده‌ام، همواره از حامیان انقلاب بوده، هستم و خواهم بود، هدف انتقام‌جویی آمریکا قرار گرفتم.
 خبرنگار و گوینده شبکه «پرس تی‌وی» گفت: بهترین اقدامی که اصحاب رسانه می‌توانند برای مقابله با اقدامات ضدحقوق بشری و برخلاف قوانین روزنامه‌نگاری از سوی آمریکا انجام دهند، تشکیل کمپین‌ها و تشکل‌هایی است که باید برپا شود تا با هجمه‌هایی که علیه مسلمانان و سیاه‌پوستان وجود دارد، مبارزه جهانی شود و توجه همگان را به این رویکرد آمریکا جلب کنیم. 

 

منبع: صبح نو