۱۳۹۷/۰۲/۳۰
۴:۴۱ ب٫ظ

ما تلاشمان را براي حصول يك راه حل مسالمت آميز براي پايان اين مناقشه و نجات مردم ليبي ادامه مي‌دهيم.

غرب به دنبال آب و نفت لیبی است

رئيس جمهوري ونزوئلا تصريح كرد: هياتي از نمايندگان ليبي براي بحث در مورد حصول يك راه حل صلح آميز براي مناقشه در ليبي هم اكنون در ونزوئلا حضور دارند.

هوگو چاوز، رئيس جمهوري ونزوئلا كه يك منتقد سرسخت اقدامات نظامي دولت‌هاي غربي در كشورهاي مختلف است؛ هم پيمان معمر قذافي، رهبر ليبي محسوب مي شود و پيشتر موضوع مذاكرات ميان انقلابيون و دولت طرابلس را مطرح كرده بود.

براساس گزارش خبرگزاري رويترز، چاوز گفت: چه كسي به ائتلاف غرب اين اختيار را داده تا ليبي را بمباران كنند؟ اين ديوانگي است چون آنها قذافي رادوست ندارند و مي‌خواهند آب و نفت ليبي را به دست آورند. به همين دليل هر جايي در ليبي را كه مي‌توانند بمباران مي‌كنند.

ما تلاشمان را براي حصول يك راه حل مسالمت آميز براي پايان اين مناقشه و نجات مردم ليبي ادامه مي‌دهيم.

وي افزود: يك هيات از سوي قذافي وارد ونزوئلا شده و ما به دبنال يك نتيجه مسالمت آميز هستيم. چاوز به اين موضوع اشاره نكرد كه چه مقاماتي از ليبي در اين هيات حضور دارند.

ماه گذشته رئيس جمهوري ونزوئلا پيشنهاد كرده بود كه يك كميسيون بين المللي بايد براي برگزاري مذاكره ميان انقلابيون و دولت به ليبي سفر كند اما اين ايده توسط سيف‌ الاسلام، پسر قذافي رد شد.

نيكولاس مادورو، وزير خارجه‌ي ونزوئلا گفت كه وزراي خارجه منطقه در كاراكاس در مورد راه‌هاي پايان مناقشه در ليبي از طريق ديپلماسي و مذاكره بحث و تبادل نظر كردند.

وي تاكيد كرد كه اتحاد ملي ليبي بايد حفظ شود.

مادورو در جمع خبرنگاران افزود: ما در مسير حصول يك نتيجه مسالمت آميز براي پايان دادن به جنگ ليبي حركت مي‌كنيم و خواستار جلوگيري از اقدامات وحشيانه در ليبي هستيم.

پيش از اين گفته مي‌شد كه اگر رژيم قذافي سقوط كند وي به ونزوئلا خواهد گريخت اما مقام‌هاي ونزوئلا اين موضوع را رد كردند.

تلاش رئيس جمهوري ونزوئلا براي پايان دادن به مناقشه ليبي در حالي انجام شده است كه اتحاديه آفريقا نيز به دنبال يك راه حل غير نظامي براي پايان دادن به خشونت‌ها در اين كشور است و خواستار ايجاد آتش بس فوري ميان دو طرف درگير در ليبي شده است.

چاوز در ادامه گفت كه اين هيات ليبيايي براي يافتن يك راه حل سياسي در مناقشه ليبي به ونزوئلا سفر كردند.

چاوز همچنين در ديدار با وزراي خارجه منطقه آمريكاي لايتن و حوزه درياي كارائيب از حملات هوايي ناتو در ليبي انتقاد كرد. وي حمله به مقر استقرار قذافي را تلاشي براي كشتن وي توصيف كرد.

رئيس جمهوري ونزوئلا گفت: ما هر آنچه كه قذافي انجام مي‌دهد را تاييد نمي‌كنيم اما چه كسي به ناتو اجازه داده اين گونه حملات را در ليبي انجام دهد؟ آيا هدف ناتو تغيير نظام در ليبي است؟

 

طمان انتشار : 1390-01-11