۱۳۹۸/۰۶/۱۲
۷:۲۲ ق٫ظ

نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر نمایش عاشورایی «غریبه شام» در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد و کارگردان این نمایش گفت: تلاش کردیم به سوالاتی که مردم ما سال‌هاست درباره جنگ سوریه در ذهن دارند پاسخ دهیم.

زارعی:

«غریبه شام» تئاتری برای پاسخ به چرایی شرکت ایران در جنگ سوریه است

به گزارش الأمه:

در این نشست که با حضور کوروش زارعی(کارگردان)، انوش معظمی(بازیگر)، کاظم نظری(بازیگر) و سجاد دبیریان(مجری) همراه بود، کوروش زارعی در سخنانی گفت: تلاش کردیم در این نمایش به سوالاتی که مردم ما سال‌هاست درباره جنگ سوریه در ذهن دارند پاسخ دهیم و بگوییم چرا در حال جنگ در سوریه هستیم.

"سوریه و عراق بهانه است، هدف اصلی نظام استکبار و ایادی صهیونیسم، بر هم زدن امنیت و آرامش کشور ماست."

زارعی با بیان مطلب فوق افزود: ما سعی کردیم تنها قصه کربلا را روایت نکنیم، بلکه حرف امروزی داشته باشیم. اکنون دشمنان ما در حال ایجاد تشکیک در اعتقادات و باورهای جوانانمان هستند و وجود امام زمان(عج) را منکر می‌شوند. دشمن با جنگ و تحریم نتوانست این کشور را زمین بزند؛ اکنون در تلاش است تا جوانانمان را از ما بگیرد و آنها را بی اعتقاد و فاسد کند.

"وظیفه مهم ما این است که در عرصه فرهنگ بیش از این‌ها کار کنیم؛ مشکلات فرهنگی ما بیش از مشکلات اقتصادی‌مان است."

زارعی با اشاره به وجود معضلات فرهنگی در کشور، از متولیان و مسئولین عرصه فرهنگ و هنر خواست به داد نسل جوان برسند و در ادامه افزود: دشمن کمر به نابودی فرهنگ اسلامی-ایرانی ما بسته است؛ به داد فرهنگ و هنر این مملکت برسید؛ به اعتقاد من اکنون در دوران تاریخی بسیار سختی قرار داریم؛ امیدوارم خداوند به لطف امام حسین(ع) به ما عنایت کند و از این گرداب، به سلامت نجات پیدا کنیم.

"غریبه شام یک نمایش آیینی صرف نیست؛ یک نمایش امروزی است که به مسائل کنونی کشور و منطقه گریز می‌زند."

زارعی با بیان مطلب فوق،گفت: نمایش «غریبه شام» تلاش می‌کند سال 61 هجری را با سال 2019 تطبیق داده و بگوید نسل‌های بعدی همان آدم‌هایی که در سال 61 هجری آن جنایت بزرگ را رقم زدند، اکنون نیز در حال انجام جنایت‌های فجیعی هستند؛ همچنین سعی کردیم در فرم و شیوه اجرای نمایش نیز، نوآوری‌هایی را به کار ببندیم که امیدوارم مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد.

"نمایش ما زنانه است و خانم‌ها ایفاگر نقش‌های اصلی آن هستند."

کارگردان نمایش «غریبه شام» با اشاره به زنانه بودن فضای نمایش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر از کلیشه‌ها فاصله گرفته است، گفت: کلیشه همیشه بد نیست؛ ما در تعزیه نمادهایی داریم که هیچ‌گاه نمی‌توانیم از آن‌ها فاصله بگیریم. هالیوود نیز بسیاری از کلیشه‌های فرهنگ آمریکایی را بازتولید می‌کند. من یک کارگردان مولف در تئاتر آیینی هستم؛ گروه ما نیز یک گروه مولف است؛ این حرف را به پشتوانه 20 سال فعالیت و تجربه‌ورزی در تئاتر آیینی می‌گویم؛ همه اهالی تئاتر نیز این را می‌دانند.

زارعی در ادامه به برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین در سال جاری اشاره کرد و گفت: از سال 95 که من در حوزه هنری مسئولیت پیدا کردم، یکی از دغدغه‌هایم این بود که بتوانیم در مسیر پیاده روی اربعین یک حرکت فرهنگی انجام دهیم. در سال نخست، به مدت پنج روز در این مسیر به اجرای تئاتر آیینی پرداختیم که با استقبال خوب مخاطبان همراه شد.

وی در این باره افزود: در سال‌های دوم و سوم نیز به تجربیات خوبی دست یافتیم و کار را در شاخه‌های مختلف توسعه دادیم؛ سعی‌مان بر این بود که از تمام ظرفیت‌های تئاتر آیینی کشور استفاده کنیم. در این دو سال، اجرای تعزیه‌های عربی ما با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد؛ سال گذشته نیز در کنار اجراهای عربی و فارسی، اجراهای ترکی و انگلیسی را هم اضافه کردیم که مخاطبان خوبی را جذب کرد؛ امسال نیز تصمیم گرفتیم زبان اردو را اضافه کنیم؛ برای این منظور از هنرمندان سیستانی و بلوچستانی درخواست کردیم به ما بپیوندند.

"همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین یک نذر فرهنگی است."

زارعی با بیان مطلب فوق، از مشارکت کمیته ستاد فرهنگی اربعین قدردانی کرد و افزود: هزینه ایاب و ذهاب گروه‌ها را مرکز هنرهای نمایشی تقبل می‌کند اما به هیچ گروهی کمک هزینه نمی‌دهیم؛ فراخوان این همایش از دیروز روی سایت ما قرار گرفته و مهلت ارسال آثار، تا 2 مهرماه جاری است؛ امسال اجراها را از مرز خسروی و شلمچه کلید می‌زنیم و کار تا روز اربعین ادامه خواهد داشت؛ سعی می‌کنیم تعداد اجراها به زبان عربی بیشتر باشد؛ البته کارها نباید بیش از 25 دقیقه باشند.

"رهبری معظم انقلاب چشم‌اندازی را مد نظر دارند که آن چشم‌انداز ایجاد تمدن اسلامی است."

زارعی با بیان مطلب فوق، گفت: برای رسیدن به این تمدن اسلامی باید کار فرهنگی بکنیم‌ و روی کشورهای منطقه تأثیر بگذاریم تا شرایط برای ظهور حضرت ولیعصر(عج) مهیا شود.

وی در ادامه به سیاست مرکززدایی در برگزاری جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: در حال مرکززدایی از جشنواره‌های تئاتر، برون سپاری آنها و پررنگ کردن نقش نظارتی خود هستیم؛ از این رو امسال نیز تمام کار را به حوزه هنری استان خوزستان سپردیم ؛ دبیر هنری این همایش حجت‌الاسلام طباطبایی رییس حوزه هنری استان خوزستان و دبیر اجرایی آن نیز آرش ساربان مدیر مرکز تئاتر حوزه هنری این استان است.

در ادامه این نشست، نوبت به انوش معظمی بازیگر نمایش «غریبه شام» رسید تا پشت تریبون قرار گیرد؛ وی گفت: خداوند را شاکرم که زلف ما را با حب اهل بیت(ع) خصوصا امام حسین(ع) گره زده است. من پیش از این نیز تجربه همکاری با آقای زارعی داشتم و وقتی با من تماس گرفتند با شعف تمام این همکاری را به دلیل ماهیت عاشورایی‌اش پذیرفتم.

"من در این نمایش دو نقش دارم؛ در ابتدا شبیه پوش حضرت عباس(ع) هستم و در ادامه نیز نقش شمربن ذی الجوشن را بازی می‌کنم."

معظمی با اشاره به دو نقشه بودن خود در نمایش غریبه شام، افزود: ما در تمرینات، به شکلی حرفه‌ای دورخوانی کردیم و در حین تمرین اگر نکته‌ای بود به کار اضافه می‌شد؛ فکر می‌کنم حاصل کار مورد قبول مخاطب باشد.

در بخش دیگری از این نشست، کاظم نظری یکی دیگر از بازیگران نمایش «غریبه شام» گفت: 30 سال است که با گروه تئاتر آیین در حوزه نمایش‌های آیینی همکاری دارم و در این نمایش نقش خولی را بازی می‌کنم.

نظری در ادامه، توسعه‌یافتگی ژاپن را معلول توجه به فرهنگ دانست و گفت: اگر ژاپن یک کشور توسعه یافته محسوب می‌شود به این دلیل است که ابتدا فرهنگش را تقویت کرد و در ادامه اقتصادش نیز بارور شد؛ اما در کشور ما ماجرا برعکس است؛ ما به اقتصاد چسبیده‌ایم و فرهنگ را رها کرده‌ایم.

رونمایی از پوستر نمایش «غریبه شام» و پوستر چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین، پایان‌بخش این مراسم بود.

نمایش عاشورایی «غریبه شام» از فردا به مدت 20 شب در تالار سنگلج روی صحنه می‌رود که مدت زمان این نمایش 75 دقیقه است و بالغ بر 35 بازیگر در آن ایفای نقش می‌کنند.

 

منبع: تسنیم