۱۳۹۸/۱۰/۰۲
۱:۴۶ ب٫ظ

جایزه بین‌المللی میراث اسلامی «القمر» به منظور افزایش سطح آگاهی‌ فرهنگی در زمینه احیای میراث اسلامی از سوی آستان عباسی راه‌اندازی می‌شود.

فراخوان جایزه بین‌المللی میراث اسلامی «القمر» در عراق

به گزارش الأمه:

بخش امور معارف اسلامی و انسانی آستان عباسی در راستای اهداف خود برای آگاهی‌بخشی در زمینه احیای میراث اسلامی و به منظور همفکری با دانشمندان و کارشناسان این حوزه، مسابقه‌ای با عنوان جایزه سالانه بین‌المللی میراث اسلامی «القمر» برگزار می‌کند.

از اهداف این مسابقه افزایش اقدامات پژوهشی و تألیفی، تدوین فهرست و ترجمه بر اساس روش‌های علمی، تشویق افراد و مؤسسات علمی به اهتمام ویژه به میراث اسلامی و نشر آن، تجلیل از پیشگامان این عرصه به دلیل حفظ هویت اصیل اسلامی و غنی‌سازی کتابخانه‌های اسلامی با کتاب‌های نفیسی درباره میراث اسلامی بیان شده است.

در فراخوان این مسابقه آمده است که همه افراد، مؤسسات و مراکز علمی داخل و خارج عراق می‌توانند در آن شرکت کنند، اما آثار ارائه شده نباید پیش از این در جای دیگر منتشر شده باشد. همچنین پژوهش‌ها باید به زبان عربی فصیح نوشته شده و اصول نوشتاری و فهرست‌نویسی در آن رعایت شده باشد.

شروط آثار ترجمه نیز بدین شرح است: ترجمه باید از زبان اصلی به زبان عربی باشد و نسخه چاپی کتاب ترجمه شده به مسابقه ارائه شود نه نسخه الکترونیکی آن، همچنین ترجمه فقط در زمینه میراث اسلامی باشد.

جوایز این مسابقه به شرح زیر اعلام شده است:

جوایز بخش تحقیق شامل تحقیق کتب و پایان‌نامه است که در بخش تحقیق کتب، به رتبه اول ۷ میلیون دینار عراقی، به رتبه دوم ۵ میلیون دینار عراقی و به رتبه سوم لوح تقدیر اهدا می‌شود.

در بخش پایان‌نامه نیز به رتبه اول یک میلیون دینار عراقی، به رتبه دوم ۷۵۰ هزار دینار عراقی و به رتبه سوم، لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

جوایز بخش تألیف شامل تألیف کتب و مقالات است که در بخش تألیف کتب به رتبه‌های اول و دوم به ترتیب، ۵ و ۳ میلیون دینار عراقی و به نفر سوم لوح تقدیر اعطا می‌شود.

همچنین در بخش مقالات، به نفرات اول و دوم به ترتیب ‌یک میلیون و ۷۵۰ هزار دینار عراقی و به نفر سوم نیز لوح تقدیر اهدا می‌شود.

در بخش فهرست‌نویسی نیز به نفرات اول و دوم به ترتیب ۴ و ۳ میلیون دینار عراقی و به نفر سوم لوح تقدیر اعطا می‌شود.

علاوه بر این، در بخش ترجمه به رتبه‌های اول و دوم به ترتیب ۴ و ۳ میلیون دینار عراقی و به رتبه سوم لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

زمان آغاز جایزه‌ بین‌المللی قمر ربیع‌الثانی ۱۴۴۱ قمری (دی‌ماه ۹۸) و مهلت ارسال آثار اول محرم ۱۴۴۲ قمری(۳۰ مرداد ۹۹) اعلام شده است و نتایج نیز در ربیع‌الاول ۱۴۴۲ قمری(مهر ۹۹) اعلام خواهد شد.

 

منبع: ایکنا