۱۳۹۸/۰۵/۱۴
۱۰:۰۲ ق٫ظ

رئیس دانشگاه جی سی لاهور می‌گوید: فرهنگ ایرانی در پاکستان شایع است.

فرهنگ ایرانی در پاکستان شایع است

به گزارش الأمه:

دکتر محمد اقبال شاهد در جریان بازدید هیاتی از استادان و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه جی سی لاهور از تحریریه روزنامه خراسان، اظهار کرد: در پنجاب بیشتر از سه‌هزار استاد زبان و ادبیات فارسی وجود دارد و بیشتر از ۶۰ هزار دانشجو در مقطع  لیسانس تحصیل می‌کنند. ایالت پنجاب از ۴۲۵ دانشکده و ۱۶ دانشگاه دولتی برخوردار است که دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

او درباره رابطه فرهنگی بین ایران و پاکستان گفت: پاکستان و ایران دو کشور همسایه هستند که اشتراکات فرهنگی زیادی دارند و از سابقه تاریخی طولانی برخوردار هستند. اگر تاریخ ادبیات فارسی را نگاه کنیم از زمانی که در ایران شعر نوشته می‌شد مناطق مختلف پاکستان هم در این زمینه مشغول فعالیت‌هایی بودند.

رئیس دانشگاه جی سی لاهور درباره شاعر ایرانی مورد علاقه‌اش تصریح کرد: اقبال لاهوری مولانا را به عنوان مرشد خود می‌داند و در اولین اثر خود در مورد مولانا شعر می‌سراید. نکته‌ای که قصد دارم مطرح کنم تعجب‌آور است چراکه اقبال لاهوری اشعار همه شاعران فارسی را مطالعه کرده است و فارسی را الگوی خود قرار می‌دهد و به آن فکر می‌کند و پاکستانی‌ها برای همه شاعران ایرانی اهمیت قائل می‌شوند.

او با اشاره به این‌که «فرهنگ ایرانی در پاکستان شایع است»، بیان کرد: سعدی، حافظ و مولانا شاعرانی هستند که نمی‌توانیم آن‌ها را انتخاب کنیم؛ چراکه غزل‌های مولانا دومی ندارد و ما از آن‌ها الهام می‌گیریم و در پاکستان از فال حافظ استفاده می‌کنیم. اخیرا افراد ادب‌دوست پاکستان رمان و داستان‌های کوتاه فارسی را که رایج شده‌اند، ترجمه می‌کنند.

اقبال شاهد با بیان این‌که «پاکستان بزرگ‌ترین مرکز زبان و ادبیات فارسی بعد از ایران است»، خاطر نشان کرد: پاکستان واژه‌های فارسی را به زبان اردو ترجمه می‌کند چراکه زبان اردو دختر زیبای زبان فارسی است و علاقه پاکستانی‌ها به زبان فارسی بی‌نهایت زیاد است.

 

منبع: ایسنا