۱۳۹۷/۱۱/۲۸
۹:۴۳ ب٫ظ

مردم ایران و بوسنی و هرزوگوین با کشف و درک ریشه های فرهنگی مشترک با زبان هنر هایی چون شعر و موسیقی متمادی پیوندی دیرینه یافتند و طی سال های اخیر اراده مقامات دو کشور نیز معطوف به گسترش همکاری دوجانبه بوده است.

فرهنگ و هنر ، زبان مشترک دو ملت ایران و بوسنی

به گزارش الأمه:

 طی سال های اخیر دو کشور علاوه بر دیدار های رسمی مقامات دولتی، تلاش کردند با اعزام گروه های هنری که منادی صلح و آشتی هستند، مشترکات فرهنگی خود را گسترش دهند.
در همین راستا گروه موسیقی سنتی 'فرهنگ ' از استان قزوین بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به بوسنی و هرزگوین سفر کرده و برنامه های متعددی در شهرهای مختلف برگزار کرد.
بوسنیایی که سال ها است با زبان هنر از جمله شعر و موسیقی با ایرانی ها ارتباط یافتند از اجرای برنامه های گروه موسیقی فرهنگ استقبال پرشوری کردند.
محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین شامگاه شنبه در نشستی با اعضای گروه موسیقی فرهنگ با اشاره به قرابت های فرهنگی مردم ایران و بوسنی گفت: ظهور و بروز شاعران و ادبای بوسنیایی که آثاری را با تاثیر از فرهنگ و ادبیات ایرانی خلق و یا به زبان کشور خود ترجمه کرده اند، نمونه محکمی از اشتراکات ریشه دار و فرهنگی بین دو ملت است.
حیدری افزود: خرسندیم که همزمان با برگزاری جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، میزبان گروه موسیقی فرهنگ از استان قزوین و 'سعید رضایی' هنرمند خوشنویس از استان تهران بودیم تا معرف هنر اصیل ایرانی در کشور بوسنی باشند.
اعزام گروه های فرهنگی و هنری بویژه گروه های موسیقی با اجرای برنامه های متنوع در افزایش شناخت مخاطبین نسبت به موسیقی سنتی ایرانی برجا خواهد گذاشت.
'امیرحسین نوری' رایزن فرهنگی سفارت کشورمان نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از برنامه های متنوع انجام گرفته توسط گروه موسیقی اعزامی از استان قزوین گفت: امسال برنامه روزهای فرهنگی ایران به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از ویژگی های ممتازی برخوردار بود.
وی گفت: حضور گروه هنری اعزامی از استان قزوین و اجرای های متعدد هنری در مراکز مختلف شهرهای سارایوو و توزلا با استقبال گسترده مخاطبان بوسنیایی مواجه شد. 
اعضای گروه موسیقی سنتی فرهنگ متشکل از محمد حسین یزدی، سید علی حسینی، پوریا بهتویی و عزت الله کاکاوند و سعید رضایی هنرمند خطاط کشورمان در مدت حضور در کشور بوسنی و هرزگوین در شهرهای مختلف این کشور به ارائه هنر اصیل ایرانی پرداختند. 

 

منبع: ایرنا