۱۳۹۷/۱۰/۱۳
۱:۵۹ ب٫ظ

جمعی از نویسندگان و منتقدان، یاد ادیب دارای جایزه نوبل نجیب محفوظ را گرامی داشتند و میراث روایی و انسانی‌اش را تورق کردند. اقدامی که موجب شد نویسنده «الثلاثیه/سه‌گانه» و «الحرافیش/عیاران» سال گذشته در صحنه فرهنگی حضور پررنگ داشته باشد.

فرهیختگانی از مصر خواستار تهیه دایره المعارف آثار نجیب محفوظ شدند

به گزارش الأمه:

شورای عالی فرهنگ روز یکشنبه و به مناسبت گذشت ۳۰ سال از دریافت جایزه نوبل، مراسمی با عنوان «نجیب محفوظ… دیدگاه‌هایی نو» با حضور جمع زیادی از منتقدان و فرهیختگان برگزار کرد. ناگفته نماند بسیاری از ادیبان به خصوص نسل جوان در این مراسم حضور نیافتند و به نظر می‌رسد این غیبت به معنای اعتراض به نجیب محفوظ و جهان‌های اوست که تولیدات ادبی کنونی‌شان آنها را منعکس می‌کند. در همین حال و همزمان همایش دیگری به مناسبت رونمایی از کتاب «نجیب محفوظ منتقد… نگاهی تفسیری به گفت‌وگوهایش در نشریات ادبی» نوشته دکتر تامر فایز برگزارشد. گفتنی است سال گذشته تعدادی کتاب دربارهٔ نجیب منتشر شد از جمله؛ «بچه‌های محله ما… سرگذشت رمان ممنوع» نوشته روزنامه‌نگار محمد شعیر. او چند روز پیش اعلام کرد، به زودی کتاب «سرگذشت کودکی نجیب محفوظ» منتشرمی‌شود. کتابی نیز توسط نویسنده و منتقد مصطفی بیومی منتشر شد با عنوان «فراموش شده در جهان نجیب محفوظ». از همین نویسنده رمان «اما بعد» توسط هیئت عمومی کتاب مصرمنتشر شد که برخی شخصیت‌های ادبی نجیب محفوظ در آن حضور دارند.
از همایش شورای عالی فرهنگ اخبار مسرت بخشی رسید که مهم‌ترین آنها صدور قانون ویژه جایزه نجیب محفوظ در بخش رمان عربی بود. آغاز مجدد انتشار «فصلنامه نجیب محفوظ» زیر نظر منتقد دکتر حسن حموده و شروع به کار دایرهالمعارف روایی نجیب محفوظ، شامل همه نوشته‌های وی و پژوهش‌های نقدی به زبان عربی یا زبان‌های خارجی که برآثارش نوشته شده، از جمله این اخبار مسرت بخش بودند. همچنین ادیب یوسف العقید مژده افتتاح موزه نجیب محفوظ در ماه مارس آینده را داد. رئیس شورای عالی فرهنگ دکتر سعید المصری در گفت و گو با الشرق الاوسط گفت «هر ملتی نمادی دارد که آن را گرامی می‌دارند و محفوظ هنوز به اندازه درخور مورد توجه قرار نگرفته‌است. ما همیشه در حال بازخوانی راه ابداعی او در زمینه نویسندگی و نوآوری روایی عربی هستیم آن هم در سیاق اندیشیدن به آینده رمان عربی». وی همچنین ازافزایش مبلغ جایزه نجیب محفوظ خبرداد و یادآور شد، این جایزه که توسط وزرات فرهنگ مصر ایجاد شده مختص نویسندگان مصری نخواهد بود بلکه شامل همه نویسندگان در جهان عرب خواهد بود. او تأکید کرد جایزه نجیب محفوظ مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

 

منبع: شرق الاوسط