۱۳۹۸/۰۸/۲۰
۱۱:۰۰ ق٫ظ

شاعران مجموعه «فریاد آفریقا» جوانانی هستند که در بحران استعمار و سیاست‌زدگی، سوسیالیزم و استقلال آفریقا بزرگ شده‌اند.

«فریاد آفریقا» بر سر استعمار

به گزارش الأمه:

سروده‌هایی از شاعران تانزانیاست که به کوشش حسن گل‌محمدی ترجمه و از سوی انتشارات گوتنبرگ منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شد. کتاب حاضر که به قلم ریچارد اس. مبالا گردآوری شده، مجموعه‌ای است از سروده‌های اعتراضی شاعران تانزانیا به استعمار و پیادمدهای آن.

قریب به 80 سروده‌ای که در این اثر ارائه شده،‌ همگی بر ایجاد روحیه عمل‌گرا، مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی، ایجاد انگیزه و مسئولیت اجتماعی تأکید دارند.

مترجم در مقدمه این اثر ضمن ارائه اطلاعاتی برای آشنایی مخاطب فارسی‌زبان با کشور تانزانیا، آداب و فرهنگ مردم این کشور و وضعیت سیاسی و اجتماعی آن، می‌نویسد: و اینک من و شما و این مجموعه شعر از سروده‌های شاعران کشور تانزانیا. سرزمین فقر و جنگل. نمونه‌هایی زیبا و دلنشین از «فریاد انسان آفریقایی». شاعران این مجموعه جوانانی هستند که در بحران استعمار و سیاست‌زدگی و سوسیالیزم و استقلال آفریقا بزرگ شده‌اند.

آنها درباره رنج مردم تحت استعمار امپریالیست‌ها سخن می‌گویند. از ایدئولوژی‌هایی صحبت می‌کنند که آینده‌شان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. این شاعران سؤالات و نیازهای مردم جامعه‌ای را مطرح می‌کنند که دوست دارند، حداقل‌های یک زندگی معمولی را داشته باشند.

این مجموعه اشعار به صورت گلچینی از میان سروده‌های گروهی از شاعران تانزانیایی انتخاب شده و نتیجه همفکری و تلاش دسته‌جمعی آنها بوده و توسط «خانه انتشارات تانزانیا» چاپ و منتشر شده است. در این مجموعه، اشعار مختلفی از شاعران با مضامین پیام انقلابی، مشکلات زندگی و اندیشه‌های فردی برگزیده شده است. عقیده من بر این است که هرکدام از این سروده‌ها در تلاشی ارزشمند برای ساختن انسان جدید با تفکر نو، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.  

ادبیات مقاومت , کتاب و ادبیات ,

سروده زیر از جمله اشعاری است که در این کتاب ارائه شده است:

یک روز خواهی آموخت

یک روز دیدگان تو باز خواهد شد
و ذهن تو خواهد شنید
گوش‌های تو خواهد شنید
و قلبت احساس خواهد کرد
با درد و سرافکندگی
خواهی آموخت که چه هستی؟

هنگامی که دریابی که هستی
دیگر بر من نظر نخواهی کرد
زیرا خود را نخواهی پسندید
سگ بزرگی در خدمت اربابی که خود آفریده است
یک کافر بت‌پرست که پیکره‌ای را پرستش می‌کند
قربانی بردگی‌ای که خود به وجود آورده است
محکوم به مشقت و عرق ریختن
که به ازای غذا، موزیک و خنده
و به جای لباس و پوشش، به او گل داده می‌شود

آنگاه که موسیقی قطع گردد و گل‌ها پژمرده شوند
برای آنچه که خود باعث شده‌ای، به گدایی خواهی رفت
از آن رو که او را نمی‌شناسی

جووانی ام ویکوسا

انتشارات گوتنبرگ کتاب حاضر را در 500 نسخه و در 428 صفحه منتشر کرده است.

 

منبع: تسنیم