۱۳۹۷/۰۷/۱۱
۳:۳۵ ب٫ظ

معاون هنری وزیر فرهنگ سوریه با حضور در تمرین نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند»، گفت: تئاتر در سوریه در زمان جنگ متوقف نشد و نخواهد شد‌.

معاون وزیر فرهنگ سوریه:

فعالیت هنری در جنگ سوریه تعطیل نشد

به گزارش الأمه:

عماد جلّول معاون هنری وزیر فرهنگ سوریه، پس از بازدید جلسه تمرین نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند»، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: معمولا در تئاتر و نمایش، کاری که در جایی غیر از سالن نمایشی اجرا شود نیاز به امکانات و کوشش مضاعف‌تری به لحاظ تجهیزات، دکور، صدا، نور و ایجاد صحنه کامل دارد.

معاون هنری وزارت فرهنگ سوریه پس از تماشای بخش‌هایی از نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» گفت: این نمایش کارگردانی بزرگ و بازیگرانی خوب دارد و منتظریم نمایش‌در دمشق هم به اجرا در بیاید.

عماد جلّول در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت هنرهای نمایشی در سوریه و شهر حلب در شرایط جنگی گفت: تئاتر و نمایش در سوریه و در حلب در زمان جنگ متوقف نشد و نخواهد شد‌. چرا که تنها روزنه نفس کشیدن تماشاچیان تشنه هنر، همین نمایش‌ها بود که آنها را از دل بحران ناشی از جنگ خارج می‌کرد.

وی ادامه داد: نمایش و تئاتر تنها محفلی بود که کودکان به آن دلخوش بودند و تئاتر کودک نیز طی این سالها بسیار فعال بود. این حرف را بدون مبالغه می‌گویم، تئاتر در سال‌های اخیر خیلی فعال شده و بعضی وقتها سالن‌های نمایش ۱۵ روز قبل از اجرا به طور کامل رزرو می‌شد و ما را شگفت زده می‌کرد.

جلول افزود: معمولاً بعد از جنگ، بحران اقتصادی ایجاد می‌شود‌. به همین دلیل تلاش ما بر این بود که برخی کارهای اجرا شده در سالن‌های بزرگ را به صورت رایگان روی صحنه ببریم. برای ما مهم بود که خانواده‌ها متحمل هزینه‌های اضافی جهت دیدن نمایش نشوند.

وی درباره جشنواره‌های هنری در سوریه نیز خاطر نشان کرد: جشنواره‌های مختلفی در عیدفطر، عید قربان و ایام تعطیلات مدارس به صورت رایگان و برای عموم مردم برگزار شد که با استقبال جدی مخاطبان مواجه شد به طوری که در دمشق مجبور شدیم تعداد اجراها را افزایش دهیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ سوریه در پایان با ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی در سوریه و مقایسه آن با کشورهای همسایه گفت: در تونس ۲۳ روز از آغاز بحران در این کشور، بزرگترین جشنواره عربی تونس تعطیل می‌شود ولی ما در سوریه حتی یک روز هم کار فرهنگی را تعطیل نکردیم. 

به گزارش فارس، «خورشید از حلب طلوع می‌کند» تازه ترین اثر نمایشی مرکز مهنا، به کارگردانی کوروش زارعی به مدت ۱۰ شب در حلب سوریه روی صحنه می‌رود. این نمایش که با نقش آفرینی بازیگران مطرح سوری اجرا می‌شود، به ماجرای مواجهه راهب نصرانی با سر مبارک امام حسین اشاره می‌کند.

 

منبع: فارس