۱۳۹۷/۰۳/۱۹
۵:۰۸ ب٫ظ

حمدی الجابری: منتقدان هر کشور در واقع معلمان، روزنامه‌نگاران و تحصیلکردهای آن جامعه هستند و توقع جامعه ادبی از آنان این است که عادلانه و به دور از جانبداری درمورد محصولات ادبی و هنری نظر بدهند و با این شیوه صحیح باعث ارتقای سطح هنر و ادبیات شوند.

فقدان نقد در حوزه تئاتر عربی

ظهور و بروز آثار ادبی و هنری در سبک‌ها و عرصه‌های متفاوت فی‌نفسه نشان از پویایی و رشد دارد. لیکن زمانی این آثار مختلف می‌تواند تاثیرگذار و موفق باشند که نقد به کمک آن‌ها بیاید و درستی و نادرستی شیوه‌های به کار رفته را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. هنگامی که آثار ادبی و هنری در جامعه‌ای به شکل انبوه تولید شود و ابزار قدرتمند نقد در آن محیط نباشد تا این آثار را به دقت و به دور از تعصب و جانبداری مورد ارزیابی قرار دهد، احتمال دارد نتیجه ادبی و هنری آثار تولید شده نتیجه عکس داشته باشد و حتی به مرور نیز سلیقه ادبی و هنری مردم به سطحی‌‌گرایی متمایل می‌شود و ذوق اصیل هنری و ادبی جای خود را به آثار کم مایه می‌دهد.

مسئله نقد در تئاتر کشورهای عربی موضوعی بوده است که فعالان این عرصه در جهان عرب را دور خود گرد آورده تا در مورد فقدان این ابزار مهم هنری به گفتگو بنشینند.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، فعالان عرصه تئاتر کشورهای عربی چهارشنبه گذشته در همایشی گرد هم جمع آمدند و شرکت کنندگان در آن تاکید داشتند که تئاتر کشورهای عربی متاسفانه از آزادی، عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد دور مانده و در این زمینه‌ها تلاشی از خود نشان نداده است.

این همایش که با عنوان «تئاتر آینده.. تغییرات و گمان‌ها» نام داشت روز چهارشنبه گذشته در حاشیه برنامه‌های جشنواره اردن برگزار شده بود، شاهد حضور فعالان تئاتر جهان عرب بود که هر کدام به شکلی نسبت به اوضاع تئاتر در کشورهای عربی انتقاد داشتند.

به گزارش سایت خبری جزیره نت، عزه القصابی منتقد تئاتر نقش رسانه‌ها را در پویایی و یا عدم پویایی تئاتر خاطر نشان کرد و گفت که رسانه‌ها با عدم توجه به تئاتر باعث رانده شدن آن به حاشیه می‌شوند.  

حمدی الجابری منتقد مصری به شیوه منتقدان اشاره کرد و گفت، منتقدان هر کشور در واقع معلمان، روزنامه‌نگاران و تحصیلکردهای آن جامعه هستند و توقع جامعه ادبی از آنان این است که عادلانه و به دور از جانبداری درمورد محصولات ادبی و هنری نظر بدهند و با این شیوه صحیح باعث ارتقای سطح هنر و ادبیات شوند.  

 

زمان انتشار : 1391-01-31