۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۱۰:۳۴ ب٫ظ

اینكه چگونه يك جوان جنگ‌زده در خيابان‌هاي لندن، بدون پدر و مادر و خواهر، سرگردان مي‌گردد بدون آنكه بداند براي چه هدفي بايد زندگي كند و چگونه مردم لندن، او را به نام اسلام و تروريسم تحقير و آزار مي‌دهند.

فیلم عراقی «درد»، برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره میلان

هفته گذشته در جشنواره سينمايي «من فيلم‌ها را ديده‌ام» (I Have Seen Films) در شهر ميلان ايتاليا در حضور كارگردانان بزرگي همچون آنتون كوربين، روبرتو فايينسا و بازيگر مشهور جهان ميراندا ريچارسون ، فيلم «درد‌» (المحنه) به كارگرداني جوان عراقي حيدر رشيد و محصول مشترك عراق و ايتاليا، به عنوان برترين فيلم سينمايي بلند انتخاب شد. اين جشنواره كه با تلاش كارگردان و بازيگر قديمي و مشهور هلندي‌ رودگير هاوار تاسيس شده است، هر ساله با دعوت از كارگردانان جوان كشورهاي مختلف جهان و توليد محصولات مشترك ميان چند كشور، به دنبال تقريب تمدن‌ها و فرهنگ‌ها است. به گزارش خبرگزاري آگي ايتاليا، رودگير هاوار در هنگام اعطاي جايزه به حيدر رشيد گفت: «فيلم « درد » همان فيلمي بود كه سال‌ها آرزوي توليد آن را داشتم اما امروز اين جوان بااستعداد عراقي توانست به بهترين شكل اين روياي من را محقق كند». جانكانو زابولي مدير هنري جشنواره ميلان نيز در توصيف اين فيلم بيان داشت: « بسيار افتخار مي‌كنم كه چنين جوان بااستعدادي را توانسته‌ايم در جشنواره معرفي كنيم. فيلم «درد» با اختلاف بسيار نسبت به ديگر فيلم‌ها توانست حائز جايزه اول شود». زابولي همچنين ادامه مي‌دهد: « دو نكته شاخص اين فيلم يكي اين بود كه در تصوير كشيدن دردهاي مردم عراق، هيچ تصوير آرشيوي از تصاوير جنگ‌هاي عراق استفاده نشده و تمام تصاوير، محصول فيلم‌برداري خود كارگردان است و نكته دوم كه بيشتر بر شهروندان ايتاليايي حاضر در جشنواره تاثير گذاشت، تصوير دردهاي آوارگان و مهاجران عراقي بود كه چگونه يك جوان جنگ‌زده در خيابان‌هاي لندن، بدون پدر و مادر و خواهر، سرگردان مي‌گردد بدون آنكه بداند براي چه هدفي بايد زندگي كند و چگونه مردم لندن، او را به نام اسلام و تروريسم تحقير و آزار مي‌دهند».

 حيدر رشيد در گفتگو با خبرگزاري رسمي ايتاليا احساس خود از دريافت جايزه بهترين فيلم ميلان اينچنين بيان كرد: « اعطاي اين جايزه نه به من و نه به كادر فني و هنري فيلم بود،‌ بلكه به تمام جوانان نسل دوم پس از ديكتاتوري عراق بود كه سال‌ها در آوارگي و رنج غربت بسر بردند». حيدر رشيد داستان فيلم خود را برگرفته از زندگي شهيد «كامل شياع» استاد دانشگاه آكسفورد لندن دانست كه پس از سقوط نظام بعث براي تدريس در دانشگاه بغداد به عراق برگشته بود، اما آگوست 2008 توسط شبه‌نظاميان القاعده دستگير و كشته شد.

زمان انتشار : 1390-01-14