۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۵:۰۳ ب٫ظ

«قول» داستان دختری انگلیسی به نام «ایرین» را روایت می‌کند که قصد دارد با دوست خود «لیزا» به اسرائیل سفر کند و در آن جا به خدمت ارتش رژیم صهیونیستی دربیاید. اما یک روز در خانه پدربزرگش به مجموعه‌ای از خاطرات، بریده‌های روزنامه و مجلات برمی‌خورد. این دست‌نوشته‌ها و خاطرات مجموعه‌ا

قول سوئدی از فلسطین سخن می‌گوید

به نقل از سایت خبری المنار، تلویزیون سوئد، این روزها سریالی را درمورد فلسطین برای مردم خود پخش می‌کند.

به مناسبت شصت و چهارمین سال فاجعه اشغال فلسطین به دست رژیم اشغالگر صهیونیستی، سریالی چهار قسمتی درباره اشعال و مشکلات مردم فلسطین از تلویزیون سوئد پخش می‌شود. نام این مجموعه «قول» می‌باشد و «پیتر کوزمنسکی» نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشته اشت. هر قسمت از سریال مذکور در صد دقیقه ساخته شده است.

«قول» داستان دختری انگلیسی به نام ایرین را روایت می‌کند که قصد دارد با دوست خود «لیزا» به اسرائیل سفر کند و در آن جا به خدمت ارتش رژیم صهیونیستی دربیاید. اما یک روز در خانه پدربزرگش به مجموعه‌ای از خاطرات، بریده‌های روزنامه و مجلات برمی‌خورد. این دست‌نوشته‌ها و خاطرات مجموعه‌ای به جا مانده از روزهای جوانی پدربزرگ ایرین هستند که در تغییر نگرش وی نسبت به هدفش بسیار موثر هستند.

پدربزرگ «ایرین»، «لن ماتیو» در بین سال‌های 1945 تا 1948 میلادی به عنوان گروهبان در یگان‌های نظامی فلسطین فعالیت می‌کرده است. در بخشی از خاطرات «لن»، فلسطینی به نام «ابو حسن محمد» معرفی می‌شود. وی که مرد مستندی بود، پس از اعمال جنایت‌کارانه اسرائیل در راستای پاک‌سازی نژادی، مجبور به جلای وطن می‌شود. المنار همچنین می‌نویسد که سریال مذکور به خوبی صحنه‌هایی از رفتارهای ددمنشانه این رژیم را در حق مردم بی‌پناه فلسطین به بینندگان نشان می‌دهد.

«ابو حسن» و خانواده‌اش که مجبور به ترک خانه‌ خود شده‌اند، با این که امیدی بازگشتی وجود ندارد، خانه خود را قفل می‌کند و کلیدش را به دست پسر بزرگش می‌دهد. «ابو حسن» از پسرش می خواهد که پس از او سرپرست خوب خانواده باشد. اما پسرک در میان ازدحام مردم گم می‌شود و کلید در دست پدربزرگ «آیرین» باقی می‌ماند. ادامه داستان روایت تلاش این دختر برای بازگرداندن کلید به خانواده «ابو حسن» است.

المنار در پایان این گزارش خود سریال مذکور را ارزشمند ارزیابی می‌کند و در این زمینه می نویسد: با چشم‌پوشی از برخی صحنه‌ها که به بار دراماتیک بیشتری احتیاج داشت، باید گفت که سریال «قول» به خوبی توانسته جنایات‌های وحشیانه اسرائیل در حق مردم فلسطین و حتی نیروهای انگلیسی را به مخاطبان خود نشان بدهد. سریال با استفاده از تکنیک فلش بک داستان مسئله فلسطین  و شروع اشغال در این سرزمین را روایت می‌کند و با گذر از دوره‌های مختلف تا به امروز مردم فلسطین و مشکلات زندگی آن‌ها را دربرمی‌گیرد.

 

 

زمان انتشار : 1391-03-11