۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۹:۴۷ ب٫ظ

پليس‌ ضد شورش گرجستان به منظور متوقف كردن اعتراضات ضد دولتي، به گاز اشك آور، خودروهاي آب پاش و گلوله‌هاي پلاستيكي متوسل شد.

کشته شدن 2 تن در اعتراضات مخالفان در گرجستان

به نقل از خبرگزاري رويترز، همزمان ميخائيل ساكاشويلي رئيس جمهوري گرجستان، روسيه را عامل ناآرامي‌ در گرجستان دانست.

وزارت كشور گرجستان گفت كه حداقل دو تن بر اثر برخورد با خودروهايي كه در حال ترك صحنه درگيري بودند، كشته شده‌اند.

هزاران پليس ضد شورش تظاهركنندگان را در اطراف پارلمان گرجستان متفرق كردند تا محل را به منظور رژه نظامي در گراميداشت روز استقلال گرجستان، خالي كنند. در اين حملات حداقل 37 تن آسيب ديدند.

پليس به برخي تظاهركنندگان با باتوم حمله كرد و يكي از عكاسان و خبرنگاران رويترز گفت كه معترضان خون آلودي را ديده است كه توسط پليس روي آسفالت رها شده بودند.

برخي تظاهركنندگان نيز ميله‌هاي فلزي و باتوم به دست داشتند.

مخاييل ساكاشويلي، رئيس جمهوري گرجستان، در سخنراني در جريان رژه نظامي در بيرون پارلمان اين كشور انگشت اتهام خود را به سوي روسيه نشانه گرفت.

ساكاشويلي گفت: اين‌ها تلاشي بوده است تا اعتراضات را در هماهنگي با سناريويي كه خارج از كشور گرجستان نوشته شده برگزار كنند و به دنبال اين بودند كه در بزرگداشت‌هاي روز استقلال اختلال ايجاد كنند و در كشور بي‌نظمي گسترده و خرابي به بار بياورند.

وي با اشاره صريح به روسيه كه هزاران سرباز خود را در مناطق اوستياي جنوبي و آبخازيا باقي نگه داشته است، گفت: اين روز، روزي است كه از سوي اشغالگران ما، به عنوان هدف انتخاب شده است.

ساكاشويلي در محلي كه تظاهركنندگان معترض از آنجا متفرق شده بودند، خطاب به 6000 سرباز مسلحي كه يونيفورم‌هاي جديد به تن داشتند سخنراني كرد. خيابان‌هاي منتهي به محل مراسم نيز بسته بودند.

شوتا اوتياشويلي، سخنگوي وزارت كشور گرجستان، گفت كه بر اثر برخورد با خودروهاي كارواني كه محل اعتراضات را ترك مي‌كردند، يك مامور پليس و يك معترض كشته شدند.

وي گفت كه يكي از خودروهاي اين كاروان حامل نينو بورجانيدزه، رهبر برجسته مخالفان بوده است. در حالي كه وي اين موضوع را رد كرده است.

بورجانيدزه گفت كه اين خودروها متعلق به وي نبوده‌اند و خواستار تحقيق در اين باره شده است.

 

وي اظهار كرد: اين كار، جنايت عليه بشريت است.

بورجانيدزه همچنين گفت كه فشارهاي خود را بر ساكاشويلي براي كناره گيري از قدرت ادامه مي‌دهد.

در همين حال، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه، اقدام پليس گرجستان را نقض آشكار حقوق بشر و آزادي دانست و خواستار تحقيقات بين المللي در اين باره شد.

وي در رابطه با اتهاماتي كه ساكاشويلي متوجه روسيه ساخته است، اظهار نظر نكرد. ديده بان حقوق بشر گفت كه پليس گرجستان اعمال زور بيش از حد كرده است.

 

زمان انتشار : 1390-01-01