۱۳۹۷/۰۲/۱۶
۸:۵۹ ب٫ظ

تظاهركنندگان خواستار كناره‌گيري علي عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن و نزديكانش از قدرت بودند و همچنين از مردم اين شهر خواستند كه دست به نافرماني مدني بزنند.

کشته و زخمی شدن 819 تظاهرکننده

تظاهركنندگان خواستار كناره‌گيري علي عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن و نزديكانش از قدرت بودند و همچنين از مردم اين شهر خواستند كه دست به نافرماني مدني

سايت شبكه الجزيره گزارش داد كه در حمله نيروهاي امنيتي يمن به تظاهركنندگان مخالف نظام اين كشور در دو شهر تعز در جنوب و الحديده در غرب يمن 19 تن كشته و بيش از 800 تن زخمي شدند.

 به نقل از اين شبكه خبري، منابع پزشكي اعلام كردند: در حمله نيروهاي پليس به تظاهركنندگان در نزديكي ساختمان استانداري در شهر تعز 17 تن كشته شدند.

تظاهركنندگان خواستار كناره‌گيري علي عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن و نزديكانش از قدرت بودند و همچنين از مردم اين شهر خواستند كه دست به نافرماني مدني بزنند.

منابع پزشكي ادامه دادند: بيش از 800 تن ديگر نيز بر اثر استنشاق گاز اشك‌آور زخمي شدند و 150 تن حالشان بسيار وخيم است چرا كه گلوله‌ها به سينه، سر و گردن آنها اصابت كرده است.

صادق الشجاع، مدير يك بيمارستان سيار در يمن اعلام كرد كه بيش از 40 تن دچار خفگي شدند كه در حال حاضر در بيمارستان هستند.

همچنين در الحديده در غرب يمن نيز شاهدان عيني به الجزيره گفتند: دو تن از تظاهركنندگان به ضرب گلوله افراد مسلح كه لباس غيرنظامي بر تن داشتند، كشته و تعدادي نيز زخمي شدند.

خودروهاي زرهي در داخل استان الحديده نيز به سوي تظاهركنندگان در ميدان التغيير تيراندازي كردند كه موجب زخمي شدن بيش از 30 تن شد.

همچنين در استان صعده در شمال يمن نيز دهها هزار تن در تظاهراتي به محكوميت كشتار ميدان الحريه در تعز و الحديده پرداختند.

تظاهركنندگان طي شعارهايي خواستار تغيير نظام حاكم در يمن شدند و سكوت جامعه جهاني را در قبال اين جنايت‌ها را محكوم كردند.

همچنين هزاران تن در بيضاء در مركز يمن در اعتراض به سركوب تحصن كنندگان در تعز تظاهرات كردند و خواستار كناره‌گيري رئيس جمهور از قدرت شدند در حالي كه هزاران تن نيز از ساكنان استان الضالع در جنوب يمن اعلام كردند كه به انقلاب مردمي و تحصن‌كنندگان در ميدان التغيير پيوستند.

 

از سوي ديگر، محمد السالم الصباح، وزير امور خارجه كويت نيز اعلام كرد: كشورهاي حوزه خليج (فارس) از نمايندگان دولت يمن و مخالفان خواسته‌اند طي نشستي در عربستان به منظور پايان دادن به بحران مذاكره كنند.

وي به رويترز گفت: اين پيشنهاد بعد از نشست شوراي همكاري خليج (فارس) در رياض مطرح شد.

اين در حالي است كه دولت يمن از دعوت وزيران خارجه عضو شوراي همكاري خليج فارس براي انجام مذاكرات ملي به منظور تحقق اهداف ملي و اصلاحات استقبال كرد.

ابوبكر القربي، وزير خارجه در دولت موقت يمن گفت: ما به نام دولت جمهوري يمن از اين تصميم استقبال مي‌كنيم و آماده مشاركت در اين نشست هستيم.

همچنين جان كارني، سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد: علي عبدالله صالح از هم‌اكنون بايد عمليات انتقال مسالمت‌آميز قدرت را بر اساس جدول زماني آغاز كند.

وي نسبت به تنش‌هاي سياسي در يمن و احتمال سوء‌استفاده القاعده و گروه‌هاي تندرو ديگر از اوضاع كنوني ابراز نگراني كرد.

اين سخنگو افزود: از اين رو ما از علي عبدالله صالح مي‌خواهيم كه آنچه را كه قبلا گفته است اجرا كند و مذاكرات سياسي را براي انتقال قدرت بر اساس جدول زماني آغاز كند.

به گفته اين مسئول آمريكايي، همكاري در زمينه مبارزه با القاعده در شبه جزيره عربي مساله‌اي است كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت.

از سوي ديگر، به دنبال اقدامات خشونت‌آميز رژيم حاکم يمن عليه تظاهرکنندگان، سيف علي الوشلي، دبيرکل حزب دموکراتيک يمن همه کارمندان دولتي را به اعتصاب، تحصن و پيوستن به تظاهرات ميليوني صنعاء و ديگر مناطق يمن تا سرنگوني رژيم حاکم فرا خواند و گفت: مردم و انقلابيون يمن گزينه‌اي جز ادامه تظاهرات در پيش ندارند.

وي در مصاحبه با شبکه خبري العالم از احزاب سياسي مخالف خواست به مذاکرت خود با رژيم حاکم پايان دهند و هرگونه فرصتي را از اين رژيم براي ماندن در مسند قدرت بگيرند.

وي همچنين به عربستان درباره پيامدهاي حمايت از عبدالله صالح هشدار داد و افزود: عربستان با اينگونه اقدامات در واقع به حمايت از قاتلان مردم يمن مبادرت مي‌کند.

 

زمان انتشار :‌ 1390-01-16