۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۱۰:۱۷ ب٫ظ

كوبا عملكرد سازمان ملل درخصوص "اشغال نظامي ليبي " از سوي نيروهاي ناتو را دوگانه و مغاير با قطعنامه هاي شوراي امنيت خواند.

کوبا از عملکرد سازمان ملل در لیبی به شدت انتقاد کرد

كوبا در اقدام اخير خود براي همبستگي با ملت آفريقا اعلام كرد: عملكرد سازمان ملل در اشغال نظامي ليبي توسط نيروهاي ناتو به بهانه حفاظت از غير نظاميان، مغاير با قطعنامه 1973 شوراي امنيت سازمان ملل است.

كوبا همچنين حمله اين نيروها به ليبي را محكوم كرده و خواستار راه حلي مستقل و بدون دخالت خارجي در اين كشور شد.

در عين حال ونزوئلا، بوليوي و چند كشور منطقه آمريكاي لاتين نيز با محكوم كردن اين اقدام ناتو معتقدند كه هدف اصلي آنان در حمله به ليبي نجات و كمك به مردم اين كشور نيست و اين منابع نفتي است كه موجب توجه غربيها قرار گرفته است.

كوبا در جشن اعلام همبستگي با ملت هاي آفريقا اعلام كرد كه با وجود اينكه برخي "قدرت هاي خارجي " و سازمانهاي ديگر مانند "بانك جهاني " و "سازمان بين اللملي پول " به سرمايه هاي اين قاره دست درازي كرده اند، همواره در كنار آفريقا خواهد بود .

در ادامه اين كشور معتقد است: اين موسسات داراي شرايط كافي براي كمك به مبازه با فقر در آفريقا هستند اما آنها با غارت و چپاول اين كشورها و ايجاد درگيريهاي مسلحانه، تنها شرايط دشوارتري را براي پيشرفت ايجاد مي كنند، در صورتي كه آفريقا بايد جايگاه عادلانه تر و منصفانه تري در جهان داشته باشد و از ثروتهاي خود راحت تر و بهتر استفاده كنند.

كوبا همكاري خود را با جنبشهاي آزادي بخش در اين قاره گسترش داده و پيش از اين و در سالهاي گذشته نيز در مبارزات گينه بيسائو، اتيوپي، انگولا و ... در كنار اين كشورها بوده است

اين گزارش حاكي است هزاران نفر متخصص كوبايي در حال حاظر در آفريقا مشغول به كمك رساني در حوزه هاي زير ساختها، ورزش، آموزش كشاورزي، بيوتكنولوژي و ... هستند.

همچنين كوبا با محصولات دارويي خود در جلوگيري از بيماريهاي واگيردار در اين منطقه كمك موفقيت هايي را به دست آورده است.

چندي چيش نيز "فيدل كاسترو " رئيس جمهوري پيشين كوبا حملات هوايي ناتو به ليبي را محكوم كرد و اقدامات ناتو در ليبي را فاشيستي و يادآور حملات رژيم‌هاي مستبد به ملت هاي جهان سوم خواند.

 

زمان انتشار : 1390-01-31