۱۳۹۸/۰۶/۲۰
۶:۴۸ ق٫ظ

میلیون‌ها نفر از عاشقان و شيفتگان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در کشورهای مختلف جهان، به مناسبت روز عاشورا سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به سوگواری پرداختند.

لبیک یا حسین(ع)؛ طنین فریاد عاشوراییان در سراسر جهان

به گزارش الأمه:

همه ساله میلیون‌ها تن از مسلمانان در کشورهای مختلف اعم از ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، کویت، لبنان، جمهوری آذربایجان، بحرین، نیجریه، یمن و برخی کشورهای آفریقایی، اروپایی و آمریکایی در روز عاشورا به برگزاری مراسم‌ سوگواری شهادت سومین امام شیعیان می‌پردازند.

امسال نیز مسلمانان و ارادتمندان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در سراسر جهان با حضور در محافل سوگواری آن حضرت و نیز با شرکت در دسته‌های عزاداری، عشق خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان به نمایش گذاشتند.

عراق

بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان حسینی، مردم عراق با برپایی محافل و تکایا در سوگواری روز عاشورا مشارکت کردند. کربلای معلی نیز از آغاز ماه محرم پذیرای زائران داخلی و خارجی بوده و هم‌اکنون خیل عظیمی از زائران با ندای «لبیک یا حسین(ع)» در این شهر مشغول سوگواری هستند.

لبنان

همچنین به گزارش المنار هزاران تن از شیعیان لبنان در مناطق مختلف این کشور از بیروت تا بعلبک، روز عاشورا را گرامی داشته و به سوگواری پرداختند. حزب‌الله هر ساله در بیروت و چند شهر دیگر راهپیمایی عاشورایی با مشارکت زنان و مردان برگزار می‌کند. راهپیمایی روز عاشورا در ضاحیه جنوب لبنان با سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به پایان رسید.

جمعی از مسیحیان اهالی شهرستان «زغرتا»ی لبنان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) و یاران آن حضرت مشارکت کردند.

این مسیحیان ارادتمند به امام حسین(ع) در مجمع سیدالشهداء لبنان به سوگواری پرداختند.

افغانستان

خبرگزاری آوا در گزارشی اعلام کرد: هزاران تن از شیعیان افغانستان در دسته‌های عزاداری و سوگواری مراسم روز عاشورا مشارکت کردند. این دسته‌های سینه‌زنی در اکثر مناطق این کشور، خصوصا شهر هرات به سوگواری پرداختند. مردم این شهر در روز عاشورا به مزار شهدای افغانستان نیز می‌روند.

پاکستان

خیابان‌های شهرهای مختلف پاکستان شاهد حضور گسترده مردم در مراسم سوگواری امام حسین(ع) بود. در این مراسم که با حضور شیعیان و پیروان سایر ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد، عزاداران یاد و خاطره شهدای کربلا را گرامی داشتند.

كويت

پایگاه اطلاع‌رسانی menafn نوشت: در کویت نیز مراسم سوگواری عاشورای حسینی امروز در مساجد این کشور با حضور شیفتگان اهل‌بیت(ع) برگزار شد. مساجد کویت هر ساله در ماه محرم میزبان جمع زیادی از شیعیان است.

نیجریه

نظامیان نیجریه، امروز همزمان با برگزاری مراسم عاشورا، به سمت شرکت کنندگان در مراسم عزاداری حسینی در مناطق مختلف این کشور شلیک کردند. در این حملات سه تن از عزاداران حسینی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به شهادت رسیده و ده‌ها تن دیگر نیز مجروح شدند.

بلاروس
به گزارش ایکنا، برنامه عزاداری‌های دهه اول ماه محرم در بلاروس نیز امسال با حضور دانشجویان ایرانی، ایرانیان مقیم و... در محل نمازخانه سفارت جمهوری اسلامی ایران همه روزه بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و سخنرانی روحانی اعزامی از ایران حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری، استاد حوزه و دانشگاه، تا امروز ادامه داشت. مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا نیز یکی برنامه‌هایی بود که در این محل برگزار شد.

يمن

پایگاه خبری اخبارالیمن در گزارشی از حضور گسترده مردم یمن در سوگواری ایام محرم و عاشورای حسینی خبر داد. مردم شهر صنعا نیز با برگزاری راهپیمایی ارادت خود به امام حسین(ع) را به نمایش گذاشتند. مردم این شهر با شعار «التضحیه والانتصار» (پیروزی و فداکاری) در راهپیمایی مراسم امروز مشارکت کردند.

ترکیه

خبرگزاری آناتولی نیز از حضور مردم ترکیه در مراسم عاشورای حسینی خبر داد. طبق این گزارش، هزاران نفر از مردم این کشور، خصوصا مردم شهر اغدیر در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت در قالب دسته‌های سینه‌زنی در خیابان‌های این شهر شرکت کردند.

بحرین

مراسم روز عاشورا در بحرین، امسال نیز با حوادثی همراه بود که در این باره می‌توان به حمله عناصر امنیتی آل خلیفه به سمت شرکت کنندگان در مراسم عزاداری حسینی اشاره کرد.

نیروهای بحرینی در جریان این حملات از گاز اشک آور استفاده کردند.

کنیا

راهپیمایی عزاداران حسینی به مناسبت روز عاشورا در شهر «لامو»ی کنیا به همت مؤسسه اهل بیت علیهم السلام برگزار شد که در آن عاشقان حسینی به عزاداری پرداختند.

مسجد شیعیان این شهر، در دهه اول محرم شاهد برگزاری مراسم‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بود.

شهر لامو در کنیا یک شهر مسلمان‌نشین است که در سالهای اخیر افزایش چشمگیری در میان شیعیان این شهر مشاهده می‌شود.

بوسنی

در مسجد مجتمع کالج فارسی بوسنیایی مراسم سوگواری حسینی به مناسبت ایام محرم و روز عاشورا برگزار شد. در این مراسم دانش‌آموزان مدرسه و کالج «گلستان» برنامه‌های متنوعی اجرا کردند. قرائت قرآن، دکلمه، نمایش ویدئو کلیپ‌های مختلف با موضوع عاشورا و سخنرانی از برنامه‌های این مراسم بود.

در این مراسم علاوه بر اساتید، کارمندان، دانش آموزان و اولیاء، مسئولین پلیس منطقه و استان سارایوو، علاقه‌مندان به امام حسین واهل البیت(ع) و برخی از مسئولین سازمان‌های ایرانی در بوسنی نیز حضور داشتند.

جمهوری آذربایجان

به گزارش سایت خبری Maide.az، مردم جمهوری آذربایجان نیز امروز در برخی از خیابان‌های شهر باکو و دیگر مناطق این کشور به عزاداری پرداختند.

همچنین برخی از مردم این کشور نذورات خود را در میان عزداران حسینی پخش کردند. جمهوری آذربایجان کشوری است که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می‌دهد.

بنگلادش

دستجات عزاداری حسینی از نزدیکی 10 صبح روز سه شنبه از حسینیه امام بارگاه در محله قدیمی داکا در بنگلادش به حرکت درآمدند.

عزاداران سیاه پوش درحالی که پرچم های قرمز، سیاه و سبز را در هوا برافراشته بودند، شعارهای عزاداری سر می دادند و یک راهپیمایی بسیار باشکوه در جاده های کلیدی شهر داکا به راه افتاد.

منبع: ایکنا و حوزه نیوز