۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۵:۲۸ ب٫ظ

رييس جمهوري بخش صربهاي بوسني و هرزگوين بعد از ديدار و گفت وگو با نماينده سياست خارجي اتحاديه اروپا، موافقت خود را در خصوص لغو برگزاري همه پرسي در خصوص نظام قضايي در اين منطقه اعلام كرد.

لغو همه پرسی در بخش صرب نشین بوسنی

به نقل از پايگاه اينترنتي بالكان، 'ميلوراد دوديك' روز جمعه پس از ديدار با 'كترين اشتون' در بانيالوكا مركز بخش صربهاي بوسني و هرزگوين در جمع خبرنگاران با اشاره به موافقت اتحاديه اروپا براي تشكيل كميسيون جهت ايجاد اصلاحات در نهادهاي قضايي بوسني و هرزگوين، گفت: در شرايط كنوني برگزاري همه پرسي در جمهوري صربسكا در خصوص چگونگي كار نهادهاي قضايي بوسني و هرزگوين ضرورت ندارد.

دوديك با تاكيد بر اينكه نماينده سياست خارجي اتحاديه اروپا انجام اصلاحات در نظام قضايي بوسني و هرزگوين را متعهد شده است، به حل اختلافات موجود در كشور در خصوص نهادهاي قضايي در آينده نزديك اشاره كرد.

پارلمان جمهوري صربسكا در سيزدهم آوريل سال جاري ميلادي در پي اختلافات شديد بين مقام بلند پايه جامعه بين المللي و مقامات صربسكا پيرامون قوانين جديد در كشور به ويژه در خصوص نهادهاي قضايي، برگزاري همه پرسي را در خصوص چگونگي كار نهادهاي قضايي براي ماه ژوئن در سال جاري ميلادي علام كرد.

مقامات سياسي بخش صربهاي بوسني و هرزگوين با تصميمات مقام بلندپايه جامعه بين المللي در سارايوو براي قوانين جديد در بوسني و هرزگوين بخصوص در زمينه نهادهاي قضايي مخالف هستند و معتقدند كه اين قوانين به زيان جمهوري صربسكا است.

كاترين اشتون نماينده سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندي از لغو تصميم جمهوري صربسكا مبني بر لغو همه پرسي در بخش صربهاي بوسني و هرزگوين گفت: اتحاديه اروپا ضمن اينكه خواهان حل و فصل تمامي مشكلات و مسايل در بوسني و هرزگوين است براي پيشرفت اين كشور از هيچ كمكي دريغ نمي كند.

سفر اشتون به بوسني و هرزگوين در زماني صورت مي گيرد كه رهبران بخش صربسكا با نماينده سازمان ملل براي بوسني و هرزگوين بر سر همه پرسي در صربسكا پيرامون قوانين مربوط به نظام قضايي اختلاف نظر شديد دارند.

اشتون در سفر بوسني و هرزگوين همچنين با اعضاي شوراي رياست جمهوري و رهبران احزاب پيشرو سياسي در اين كشور پيرامون مسايل مختلف بحث و گفت وگو كرد.

'والنتين اينتسكو' نماينده عالي بين المللي در بوسني و هرزگوين نيز روز جمعه ضمن تقدير از تلاش اشتون براي متقاعد كردن جمهوري صربسكا با لغو تصميم برگزاري همه پرسي در خصوص نهادهاي قضايي گفت كه اين اقدام نشانه روشني از عزم اتحاديه اروپا براي احترام گذاشتن به توافقنامه صلح ديتون است.

براساس امضاي توافقنامه 'ديتون' ميان سران صربستان، كرواسي و بوسني و هرزگوين، در سال 1995 ميلادي، جنگ سه ساله در بوسني و هرزگوين پايان يافت.

بوسني و هرزگوين بر پايه همين توافقنامه به دو هويت 'جمهوري صربسكا' و يك بخش مسلمان و كروات ‌نشين به نام 'فدراسيون بوسني و هرزگوين' دست يافت.

بوسني در سال 1992 ميلادي اعلام استقلال كرد.

طبق توافقنامه ديتون از سال 1995 ميلادي هيات جامعه بين المللي به منظور حفظ ثبات و صلح پايدار با اختيارات ويژه حكومتي در بوسني و هرزگوين مستقر شد.

هيات جامعه بين المللي در بوسني و هرزگوين در چارچوب اختياراتي كه دارد مي تواند قوانين مصويه در پارلمان را لغو و يا مقام هاي سياسي را در صورت ارتكاب خطا از پست هايشان بركنار كند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01