۱۳۹۷/۰۱/۲۲
۴:۳۱ ب٫ظ

جریان‌های آزادی‌خواهی در جهان اسلام از تاریخ دیرینه‌ای برخوردار بوده‌اند و بهار عربی 2011 نیز ادامه همان جریان‌ها با چهره‌ای متفاوت است زیرا هیچگاه نمی‌توان میان اسلام و آزادی‌های سیاسی اختلافی پیدا کرد.

ماهیت اسلامی ریشه بهار عربی است

مصطفی اکیول نویسنده ترکی معتقد است که جریان‌های آزادی‌خواهی در جهان اسلام از تاریخ دیرینه‌ای برخوردار بوده‌اند و بهار عربی 2011 نیز ادامه همان جریان‌ها با چهره‌ای متفاوت است زیرا هیچگاه نمی‌توان میان اسلام و آزادی‌های سیاسی اختلافی پیدا کرد.

این نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور ترک در کتاب جدید خود بنام «اسلام بدون تندروها: مسئله‌ای حتمی برای دستیابی به آزادی» که در 18 ژولای در ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است، به بررسی ریشه‌های انقلاب‌های اخیر عربی پرداخته و آنها را در ادامه بیداری اسلامی دانسته است. اکیول در این کتاب می‌نویسد: «انقلاب‌های اخیر عربی ثابت کرد که هیچ‌گاه مردم برقراری نظام‌های مستبد و خودکامه را تحمل نمی‌کنند و خواهان نظامی مردمی هستند». نویسنده در ادامه با اشاره به سیطره اخبار منتشر شده از عملیات انتحاری مسلمانان و خشونت‌های آنان و جنایت‌های حاکمان مزدور آنها اظهار کرده است که نوعی انحراف در فهم اسلام در جهان بوجود آمده است که با واقعیت‌های این دین مغایرت دارد و البته انقلاب‌های اخیر عربی در شفاف‌سازی و روشنگری این واقعیت‌ها گام بزرگی برداشت. پس از این بحث نویسنده با رویکردی تاریخی و فقهی به اثبات این نظریه خواهد پرداخت که اصل در روابط دول اسلامی با غیر مسلمانان بر اساس نگاهی تسامحی و صلح‌جویانه است و این مساله حتی در رفتار پیامبر در صدر اسلام با غیر مسلمانان نیز مشاهده می‌شود.

مصطفی اکیول همچنین به نظام سیاسی کشور خود ترکیه پرداخته و آن را نظامی مبتنی بر دموکراسی حقیقی می‌داند که ریشه در آموزه‌های اسلامی داشته و توانایی آن دارد که تمام جهان اسلام را پوشش دهد. این نویسنده ترکی می‌گوید: « نظام سیاسی ترکیه امروز بر اساس سنت‌ها و مبانی اسلامی حکومت می‌کند و برقراری اقتصاد آزاد مبتنی بر رعایت ارزش‌های اسلامی در تحقق این نظام پویا بسیار موثر بوده است».

وی البته نظام ترکی را متوقف بر اندیشه‌ مکاتب قدیم اسلامی ندانسته و گرایش به مردم‌سالاری را اصل در نظام می‌داند که این فرمول می‌تواند همواره یک نظام سیاسی را پویا و زنده نگه دارد و از ابتلای به خودکامگی و یا دیکتاتوری و هژمونی جریانی خاص بر تمام شئونات کشور جلوگیری کند. اکیول در این باره می‌نویسد: « حکم دموکراسی سال‌های سال است که از سوی اکثر اندیشمندان مسلمان صادر شده و تاکنون نیز این نگرش وجود دارد. آنان معتقد بودند که حکومت مردم بر مردم می‌تواند ریشه در مبانی اسلامی داشته باشد». در پایان این کتاب فصلی به نگاه‌های انحرافی به اسلام اختصاص داده شده که از مهمترین آن نگرشی سکولار به اسلام است که می‌خواهد مبانی اسلامی را در حد حقوق و آزادی‌های فردی محدود سازد تا اینگونه نظام‌های سیاسی و اجتماعی لیبرال را موجه جلوه دهد.

تاریخ انتشار : 1390-05-02