۱۳۹۸/۱۰/۰۱
۷:۳۹ ق٫ظ

سه مجسمه ی سنگی ساخت سه هنرمند ایرانی روز شنبه در میدان و بلوار خیابان «فانتزی» در منطقه ی غُبیری در جنوب بیروت پایتخت لبنان به وسیله ی عوامل شهرداری این منطقه، نصب شد.

مجسمه‌های ایرانی در بیروت

به گزارش الأمه:

« محمدرضا ذبیح الله زاده، شهریار رضایی و مهدی سلحشور» مجسمه سازان ایرانی کار طراحی و اجرای این سه مجسمه را بر عهده داشتند.

این اقدام هنرمندانه با پیشنهاد و برنامه ریزی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بیروت و میزبانی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه دولتی لبنان انجام گرفت.

هنرمندان ایرانی سه ماه پیش در گردهمایی بین المللی مجسمه سازی در دانشکده هنر دانشگاه دولتی لبنان که در بیروت برگزار شد، شرکت کردند و مقرر شد آنان ظرف ۱۵ روز این سه مجسمه را طراحی و تولید کنند.

«محمد رضا ذبیح الله زاده» یکی از این سه مجسمه ساز ایرانی به خبرنگار ایرنا در بیروت گفت: نام مجسمه ای که ساخته ام «منظومه ی شمسی» است و معنای عام آن این است که خورشید درون این منظومه قرار گرفته و به همه ی سیاره هایش بدون تبعیض و هر کدام به اندازه ی ظرفیت، نور می بخشد.

وی افزود: قرائت و برداشت خاص از این مجسمه این است که خورشید به زمین که گهواره ی انسان است و به دیگر موجودات در این کره، به شکل یکسان انرژی و نور تقسیم می کند و موجب زایش و تولد، رویش و تداوم حیات می شود.

این مجسمه ساز خاطرنشان کرد: برغم اهمیت زمین که محل سکونت انسان است و با قدرتِ خورشید، زاینده و سرسبز می شود ما آدم ها اما بدون ترس و با بی پروایی محیط آن را آلوده و در زمین دخل و تصرف بی حساب می کنیم و در یک حرکت تدریجی، آن را از بین می بریم.

وی با بیان اینکه دومین مجسمه را «شهریار رضایی» ساخته است، گفت: این مجسمه نماد انسان است . پیام آن این است که انسان ها در دنیا باید در رویارویی با ناملایمات اجتماعی و بیرونی و نیز زیر فشارهای درونی ، مقاومت کنند و پایدار بمانند.

ذبیح الله زاده، ایده و معنای مجسمه ی سوم را که شکل مار دارد «سیالیت و حرکت سیال انسان» و دیگر موجودات در فضای بیکران خواند و اظهار داشت: «مهدی سلحشور»، ایده پردازی و کار طراحی و ساخت آن را بر عهده داشته است.

وی گفت: نوع سنگِ مجسمه های سه گانه، مَرمریت رُز و صورتی رنگ بوده و از تخته سنگ های کم نظیر کوه های شهر بَعَلبَک در شرق لبنان است و «معبد خورشید» در این شهر از همین سنگ ها ساخته شده است.

معبد خورشید یکی از چند معبد تاریخی به جا مانده از دوران یونان باستان، در بعلبک واقع در منطقه ی بِقاع لبنان و بسیار شبیه پرسپولیس (تخت جمشید) ایران است.

ذبیح الله زاده افزود: مسوولان دانشکده هنر دانشگاه دولتی لبنان قول داده بودند سنگ غواره (سنگ میزان و صاف شده) هر کدام با ابعاد سه مترمکعب برای ساخت مجسمه ها به ما بدهند حال آن که سنگ های خامِ نامنظم دادند و ما ظرف دو روز آن ها را تراشیدیم تا میزان شد.

وی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان وزارت فرهنگ ایران مجسمه های سه گانه ی بیروت را با جدیت و کمترین امکانات و هزینه، با وسایل شخصی خود و در مدت ۱۵ روز طراحی و تولید کردیم.

هنرمند ایرانی هزینه ی هر یک از این سه مجسمه را ۳۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: اما ارزش هر یک از این سه مجسمه ۷۰ میلیون تومان است.

در گردهمایی بین المللی مجسمه سازی در دانشکده هنر دانشگاه دولتی لبنان  افزون بر مجسمه سازان ایرانی، شماری از هنرمندان لبنان، ایتالیا و مصر نیز شرکت کردند.

هنرمندان ایرانی در بیروت نصب شد" href="https://img9.irna.ir/d/r2/2019/12/21/3/156839559.jpg" data-fancybox="gallery">
م هنرمندان ایرانی در بیروت نصب شد" href="https://img9.irna.ir/d/r2/2019/12/21/3/156839559.jpg" data-fancybox="gallery">نبع: مهر