۱۳۹۷/۰۸/۲۸
۶:۳۹ ب٫ظ

«چهره برهنه درون خواب» عنوان مجموعه داستانی است از نویسنده عراقی احمد سعداوی. در داستان‌های این مجموعه خواب‌ها به کابوس بدل می‌شوند که باید از آنها گریخت، اما بیدار شدن از آن خواب جز به گرفتارشدن در زندگی غرق در استرس و بحران و ناکامی نمی‌کشد.

مجموعه‌ای با ده داستان از نویسنده عراقی احمد سعداوی

به گزارش الأمه:

انتشارات «دار الرافدین» این مجموعه ۲۷۹ صفحه‌ای را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد.
حوادث داستان‌های این مجموعه در محله‌های مختلف عراق اتفاق می‌افتند.
انتشار این مجموعه پس از چاپ مجموعه‌ای از کارهای ادبی صورت می‌گیرد.
از جمله رمان «فرانکشتاین در بغداد» برنده جایزه جهانی رمان عربی در سال ۲۰۱۴ و پس از آن رمان «دروازه گچی» در سال ۲۰۱۷.
«چهره برهنه درون خواب» دارای ده داستان بلند و رمان‌های کوتاه (نوول) است که تعداد صفحات‌شان میان بیست تا چهل با هم تفاوت دارد.
هر داستان خواننده را به جهان اثیری مستقلی می‌برد، غرق در نمادهایی که مرتب تغییر می‌کنند میان «دیستوبیا» (ویران‌شهر) و سویه فانتزی.
هر چند رنج از آن مجموعه می‌چکد اما سعداوی با سبکی فکاهی و طنزی محکم واقعیت زیسته را با تصوراتی دهشتناک روایت می‌کند.
در لابه لای آن حرکت می‌کند تا می‌رسد به آخرین قصه با عنوان «شامیرام و فضیل». سفری با سفینه در سال ۲۰۷۰ به سبک علمی تخیلی. شامیرام شوهرش را به شکل افسانه‌ای تعقیب می‌کند تا اینکه خود را به سفینه نجات عراقی می‌رساند؛ سفینه‌ای که از این جهان راهی مریخ است.

اینگونه است که بحران روانی فضیل ادامه می‌یابد، در تناقضی عجیب هم آن را دوست دارد هم از او کینه به دل دارد. وجه مشترک همه داستان‌ها، جست‌وجوی پناهگاهی امن است، خواه از راه ساختن مکانی موازی با واقعیت مانند سفر مجازی یا انتخاب کشورهای عربی دیگر یا آن سوی قاره‌ها و فراتر از کره زمین مثل مریخ.
مجموعه ادامه «تم» نویسنده عراقی احمد سعداوی را نشان می‌دهد؛ مجسم کردن وضعیت کنونی عراق و نتایج جنگ‌های داخلی و فرقه‌ای در آن. این وضعیت ادامه می‌یابد تا سراسر جهان بحران زده عرب را دربربگیرد با حوادثی متافیزیکی همچون ناتوانی در باروری میان ساهر عراقی و نسرین سوری در داستان «شهرزادی‌ها».
تنها راه باقیمانده میان فاجعه‌های عربی که جز به نابودی منتهی نمی‌شوند، تلاش برای روایت حکایت‌ها و مواریث فرهنگی است.
هدف اصلی گفتن این است که «مرگ را از خودت دور کنی». گویی جاودانه کردن واقعیت محقق نمی‌شود مگر از راه افسانه‌ها؛ و این توان سعداوی را در آفرینش جان‌های نگران نشان می‌دهد.

 

منبع: شرق الاوسط