۱۳۹۸/۱۰/۰۱
۸:۱۸ ق٫ظ

محمد شحرور، پژوهشگر و متفکر اسلامی و قرآن‌پژوه نواندیش سوری در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

«محمد شحرور»، قرآن‌پژوه نواندیش سوری درگذشت

به گزارش الأمه:

محمد شحرور، شب گذشته، ۳۰ آذرماه، در شهر «ابوظبی»، پایتخت امارات درگذشت. پیکر این قرآن‌پژوه، بنابر وصیت وی برای دفن در مقبره خانوادگی او به دمشق منتقل خواهد شد.

شحرور مهندس، پژوهشگر و اندیشمند سوری و استاد مهندسی عمران دانشگاه دمشق بود که در سال ۱۹۳۸ در دمشق دیده به جهان گشود.

وی با سفر به اتحاد جماهیر شوری مدرک مهندسی عمران در مقطع لیسانس را در مسکو کسب کرد. وی همچنین به دانشگاه «دوبلین» ایرلند پیوست و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۶۸ و مدرک دکترای مهندسی عمران را در سال ۱۹۷۲ میلادی به دست آورد، وی سپس به دمشق بازگشت و در دانشگاه دمشق مشغول به تدریس شد.

محمد شحرور، قرآن‌پژوه نواندیش سوری درگذشت

این پژوهشگر سوری در سال ۱۹۷۰ میلادی، مطالعات قرآنی خود را آغاز و چندین اثر در این باره تألیف کرد. نخستین کتاب او در سال ۱۹۹۰ میلادی با عنوان «الکتاب و القرآن، قراءة معاصرة»(کتاب و قرآن؛ خوانشی معاصر) منتشر شد که در این کتاب تلاش کرد قرآن را با نگارشی مناسب برای همه نسل‌ها تفسیر کند.

«الدولة و المجتمع»(حکومت و جامعه)، «الإسلام والإيمان.. منظومة القيم»(اسلام و ایمان..منطومه ارزش‌ها)، «أصول جديدة للفقه الإسلامي»(اصول جدید فقه اسلامی)، «تجفيف منابع الإرهاب»(خشکاندن منابع تروریسم) از دیگر آثار این قرآن‌پژوه نواندیش به شمار می‌رود.

برخی افکار و دیدگاه‌های این قرآن‌پژوه نواندیش سوری با انتقاداتی مواجه بود، اگرچه عبدالرحمن الحاج، پژوهشگر سوری در حساب کاربری خود درباره شحرور نوشت: «شحرور کتاب‌های زیادی را برجای گذاشت که مهم‌ترین آن «کتاب و قرآن، خوانشی معاصر» بود.

 

منبع: ایکنا