۱۳۹۷/۱۱/۱۵
۲:۲۴ ب٫ظ

کمیته فرهنگی انجمن روزنامه نگاران مصر بازدید دیوید گوبرین، سفیر اسرائیل در مصر از نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره را که هم اکنون در پایتخت مصر برگزار می شود را محکوم کرد.

محکومیت گسترده حضور سفیر اسرائیل در نمایشگاه کتاب قاهره

به گزارش الأمه:

بیانیه‌ی کمیته، این حرکت سفیر اسرائیل را برخوردی کودکانه توصیف کرد و با اشاره به تلاش او برای به تصویر کشیدن "گونه ای از عادی سازی فرهنگی" عنوان کرد: مردم مصر هیچ یک از اشکال طبیعی سازی را برنخواهند تابید.

این بیانیه بر پایبندی به تصمیم مجمع عمومی انجمن روزنامه نگاران تاکید کرده و آن را به مثابه موضع رسمی مردم مصر و در میان آنها همه ی روزنامه نگاران دانست.

منابع دیگر در این باره اظهار نظر نکردند درحالی که منابع آگاه در اداره‌ی کل کتاب مصر می گویند: بازدید سفیر اسرائیل به همراه جممعی از کارمندان سفارت، بازدیدی غیر رسمی و اقدامی شخصی بوده است.

منایع خبری در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کردند: بازدید سفیر اسرائیل به صورت رسمی به اداره کل کتاب ابلاغ نشده بود و هیچ یک از مسئولین این اداره از او استقبال نکرده اند.

صفحه فیسبوک  "اسرائیل در مصر" خبر بازدید گوبرین  به همراه بعضی از کارمندان سفارت این رژیم از نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره را منتشر کرده است؛ نمایشگاهی که برای اولین بار در مرکز نمایشگاه های بین المللی مصر در منطقه «التجمع الخامس» در شرق قاهره پایتخت مصر در حال برگزاری است.

جذاب و شگفت‌انگیز!

این صفحه نوشت: سفیر به مطالعه بسیار علاقه مند است و مکان جدید نمایشگاه او را شگفت زده کرده است" و نیز از قول سفیر گفت: "اینجا بزرگتر و زیبا تر و در شان ارزش و جایگاه کتاب است"

این اولین بازدید سفیر اسرائیل از نمایشگاه کتاب قاهره است که حتی قبل از کودتای نظامی ژوئیه 2013 هیچ سفیر اسرائیلی از این نمایشگاه بازدید نکرده بود چراکه این نمایشگاه همیشه یک نماد قوی سیاسی علیه مشارکت ناشران اسرائیلی در نمایشگاه بوده است.

و این در حالی است که پاسخ همیشگی وزارت فرهنگ به عنوان برگزار کننده این نمایشگاه این بوده است که به برای جلوگیری از حذف عنوان بین المللی از این نمایشگاه توانایی جلوگیری از مشارکت اسرائیلی ها در نمایشگاه را ندارد.

این روزها روابط بین اسرائیل و مصر به لطف سیاست های عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر که دائما بر گرمی روابط بین دو کشور تاکید می کند شاهد همگرایی بسیار زیادی است؛ این درحالی است که از زمان اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها کار این دو رژیم بارها به درگیری کشیده شده و سرزمین های مصر برای دهه ها به اشغال اسرائیل درآمده اند.