۱۳۹۸/۰۹/۲۴
۷:۳۵ ق٫ظ

فیلم مستند «با صبر زندگی» به کارگردانی وحید فراهانی در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش در خواهد آمد.

مستند «با صبر زندگی» روایتی در دل داعش

به گزارش الأمه:

مستند «با صبر زندگی» در بخش جایزه شهید آوینی در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد. این اثر مستند به کارگردانی وحید فراهانی در گروه مستند روایت فتح تولید شده است و داستان آن به ماجرای تبادل اهالی فوعه و کفریا با اسرای داعشی می پردازد و روایتی از محاصره و تبادل اهالی این دو شهرک در سوریه است.

این مستند عشق و روابط انسانی میان خانواده‌های سوری و شرایطی که برای کودکان جنگ به وجود آمده است را نشان می‌دهد. خانواده ­هایی که بعد از تحمل رنج و درد فراوان محاصره و جنگ مقرر شده بود تا با گروه‌های دیگری از خانواده‌های مسلحین تبادل شوند و به منطقه‌ای امن انتقال پیدا کنند.

مستند با نمایش کسانی که با شوق و امید منتظر دیدن خانواده ­های خود هستند در کنار چهره‌ معصوم کودکانی که بی‌صبرانه منتظر انجام تبادل بودند آغاز می‌­شود. اما بازماندگان «شمر» و «حرمله» های زمان نقشه‌های شومی در سر می‌پروراندند. 

وحید فراهانی کارگردان این مستند گفت: بعد از پروژه «با مرگ زندگی» که به 4 سال مبارزه مردم برای آزادسازی نبل و الزهراء و درگیری آنها با مرگ و زندگی می‌­پرداخت، تصمیم گرفتیم تا درباره آزادسازی شهرهای شیعه نشین فوعه و کفریا که در جنوب غرب حلب قرار دارند اثری بسازیم. این دو شهر 2سال و نیم در محاصره کامل تروریست­های جبهه‌النُصره بودند و هیچ کمکی جز از طریق هوایی به آنها نمی‌رسید. تا اینکه مطلع شدیم قرار است خانواده‌ها و اهالی فوعه و کفریا با خانواده‌های گروه‌های مسلح در جنوب سوریه تبادل شوند، در پی این خبر، راهی حلب شدیم تا داستان تبادل، آزادی و شادی مردم آنجا را ثبت کنیم و در حد بضاعتمان و در حیطه انسانیت برای آنها کاری انجام دهیم.

وی با بیان سختی کار و درگیر شدن عواطف در بازنمایی این­گونه حوادث، افزود: زمانی که قرار بود بحث تبادل صورت بگیرد، ما هم در یک هفته و در هر ثانیه مثل خانواده‌هایی که آن جا بودند، چشم‌انتظار بودیم و این  ذره‌ای از صبر و اضطرابی بود که در جریان تبادل وجود داشت. درک این چشم‌انتظاری خیلی سخت و دردناک بود و ما آن را در همراهی با خانواده‌هایی که منتظر بودند، عمیقأ حس کردیم و هنوز هم آن روزها را فراموش نکرده ایم.

این مستندساز با اشاره به روح صبر و میل به زندگی در مردم فوعه و کفریا، درباره علت انتخاب نام این مستند اظهار داشت: در مستند قبلی به علت نزدیکی مردم به مرگ و شهادت عنوان «بامرگ زندگی» را انتخاب کردم و در این اثر به علت صبوری بی‌اندازه خانواده‌هایی که توانستند حدود دو سال‌ونیم حصر را تاب بیاورند و در فیلم این صبر کاملاً حس می‌شود، عنوان «با صبر زندگی» را انتخاب کردیم.

علاقمندان می توانند این مستند را در روز شنبه 23 آذر، ساعت 20-22 در پردیس سینمایی چارسو تماشا کنند. سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» که از 18آذر 1398 در تهران آغاز شده است تا بیست و پنجم آذر ماه در حال برگزاری است.

 

منبع: ایسنا