۱۳۹۷/۰۲/۱۸
۵:۰۳ ب٫ظ

امارات پنجشنبه گذشته اعلام کرد که با ۱۲ فروند جنگنده (۶ جنگنده اف ۱۶ و ۶ جنگنده میراگ) در اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی مشارکت می‌کند. تاکنون قطر تنها کشور عربی است که در حملات هوایی هم‌پیمانان غرب علیه لیبی شرکت دارد.

مشارکت12 جنگنده اماراتی در جنگ لیبی

سخنگوي انقلابيون در ليبي اعلام كرد: انقلابيون شهر استراتژيك سرت در شرق طرابلس را كه زادگاه معمر قذافي است، به تصرف خود درآورده‌اند.

سخنگوي انقلابيون به خبرگزاري رويترز گفت: شهر سرت و شهر سبها در جنوب طرابلس طي شب گذشته در معرض حملات شديد نيروهاي بين المللي قرار داشتند.

خبرنگار الجزيره نيز در بنغازي اعلام كرد: از بلندگوهاي مساجد خبر سقوط شهر سرت توسط انقلابيون اعلام و جشن‌هايي بعد از اعلام اين خبر برپا شد.

اين خبرنگار گفت: انقلابيون طي سه روز حدود 550 كيلومتر از بنغازي به سمت سرت را طي كردند و اكنون منابع دولتي در اختيار انقلابيون است.

اين خبرنگار ادامه داد: 80درصد از منابع نفتي در نوار ساحلي شرق كشور و مركز تحت كنترل انقلابيون است.

عبدالرحمن شلقم نماينده سابق ليبي در سازمان ملل، بر تسلط انقلابيون بر شهر سرت تاكيد كرد و گفت: ساكنان اين شهر از انقلابيون استقبال كردند و تمامي اعضاي گردان‌هاي قذافي از اين شهر گريخته‌اند.

شاهدان عيني گفتند: صداي دو انفجار مهيب در منطقه شنيده شده است، اما مشخص نيست كه اين دو انفجار در شهر سرت رخ داده يا در حومه‌ي آن.

شاهدان عيني در شهر مصراته در شرق طرابلس نيز اعلام كردند كه درگيري‌ها در اين شهر طي شب گذشته متوقف شد، اما چندين كشته و زخمي به همراه داشت.

شاهدان عيني اعلام كردند: حملات هوايي در منطقه طريق المطار در 10 كيلومتري جنوب طرابلس و منطقه عين زارا در 14 كيلومتري شرق طرابلس ادامه داشته است.

تلويزيون ليبي بر حملات عليه طرابلس تاكيد كرد و اخباري نيز منتشر شده است كه دهها خودرو‌ي غير نظامي و كاميون‌هاي نظامي از شهر سرت به سمت راه ساحلي طرابلس حركت كرد‌ه‌اند و نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) حملات هوايي خود را به سمت سبها و مسير بين دو شهر سرت و اجدابيا در شرق ليبي ادامه داده‌اند.

خبرنگار الجزيره اعلام كرد كه اين كاروان شامل 20 خودروي نظامي حامل سلاح‌هاي مختلف بوده ‌است.

در مصراته نيز كه تحت كنترل انقلابيون است، انقلابيون اعلام كردند كه نيروهاي قذافي دست به قتل عام در اين شهر زده و طي آن دست كم 8 تن كشته و 24 تن زخمي شدند.

 

زمان انتشار : 1390-01-09