۱۳۹۸/۰۷/۰۶
۱:۳۲ ب٫ظ

فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی هر ملتی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان قشر جوان و نوجوان است.

مشارکت ر ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب کربلا

به گزارش الأمه:

كشور تاريخي عراق با داشتن تمدني چندهزارساله و مراكز متعدد علمي- فرهنگي ، كتابخانه هاي معتبر ، علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاريخي سرآمد دول و ملل ديگر بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن بسان خورشيدي تابناك همچنان مي درخشد .

در کشور عراق کتاب و کتابخوانی جایگاهی بسیار والایی داشته است.وجود مراکز پژوهشی و هم چنین مرکز ترجمه کتب از دیگر زبانهای به زبان عربی و هم چنین از زبان عربی به زبانهای دیگری در طول تاریخ به ویژه دوره تمدن اسلامی در قالب موسساتی چون بیت الحکمه،خزانه الحکمه و هم چنین وجود بسیاری از ناموران عرصه فرهنگ و ادب عرب چون متنبی،جواهری و .... نشان از سطح بالای میزان تولید کتاب و هم چنین توجه مردم این دیار به سوی کتاب و کتابخوانی داشته  است.

وجود مثلی در جهان عرب مبنی بر اینکه کتاب در مصر  به قلم تحریر در می آید در بیروت چاپ و انتشار  می یابد و در عراق مطالعه و خوانده می شود حکایت از سطح بالای مطالعه در میان مردم عراق در مقایسه با ملت های دیگر عرب دارد به گونه ای که عراقی ها را در این  زمینه در میان ملت های عرب شهره ساخته است.

 در راستای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان مردم عراق با توجه به ساختاری جمعیتی جوان این کشور و هم چنین شمار بالای جمعیت شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی ، برگزاری نمایشگاه کتاب  یکی از اقدامات و ابزارهای بسیار مفید در این زمینه بشمار می رود. برگزاری نمایشگاه کتاب برای بالا بردن سطح مطالعه جامعه و سوق دادن مردم به سوی کتاب، فرهنگ و تمدن بسیار تاثیرگذار و کارآمد است.

 برگزاری نمایشگاههای کتاب در شهرهای مختلف عراق نشان از اهتمام مسئولان فرهنگی عراق نسبت به حفظ و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان مردم عراق دارد.هر چند هر ساله شهر بغداد به عنوان پایتخت عراق شاهد برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب است اما برگزاری نمایشگاههای کتاب در دیگر مناطق این کشور توسط نهادهای مختلف طی  نیز چند سال اخیر رونق گرفته است.

برپایی نمایشگاه کتاب استانی این امکان را در اختیار مردم به ویژه  افرادی که در مناطق دور کشور عراق سکونت دارند می‌گذارد تا با سهولت دسترسی با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند. از این رو برپایی نمایشگاه استانی این امکان را در اختیار اهالی قلم و دوستداران کتاب قرار می‌دهد تا به آثار مورد علاقۀ خود دست یابند. تقویت کتابخانه‌هاو مجتمع‌های فرهنگی،ایجاد تحولات سازنده اجتماعی فرهنگی در مناطق مختلف کشور عراق، عرضۀ مستقیم کتاب ، ایجاد جریان‌های مناسب ادبی و فرهنگی، ایجاد فضای جذاب و مفرح فرهنگی و... تمامی می‌تواند از نتایج مثبت برگزاری نمایشگاه کتاب استانی باشد.

یکی از مهم ترین نمایشگاههای کتاب که هر ساله در عراق برگزار می گردد نمایشگاه کتاب کربلای معلی است.در سالجاری نمایشگاه کتاب کربلای معلی در بین الحرمین شریف با نام نمایشگاه تراتیل السجادیه برگزار گردید.در این نمایشگاه که به مدت 10 روز با همکاری آستان مقدس حسینی و آستان مقدس عباسی برگزار شد 85 انتشارات از 5کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران،عراق،آمریکا،تونس و لبنان حضور داشتند.

 رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای حضور و مشارکت گسترده و پررنگ در نمایشگاههای کتاب  که در مناطق مختلف کشور عراق برگزار می گردد و  هم چنین در راستای بازتاب عناصر تمدن فرهنگ ایرانی- اسلامی،ترویج و عرضه گفتمان انقلاب اسلامی،ارائه آرا و افکار امام خمینی ره و امام خامنه ای ، حضور و مشارکت موثر در نمایشگاههای کتاب کربلا را در دستور کار خود قرار داد.حضوری که با استقبال چشمگیر نخبگان علمی و فرهنگی و اهل علم و معرفت در کشور عراق روبرو شد  و هم چنین پوشش رسانه ای نمایشگاه بین المللی کتاب کربلا توسط  شبکه  های ماهواره ای  کربلا،العالم،الاتجاه،المسار،العراقیه،اشراق،روسیا الیوم،الفرات،الانوار 2 و بلادی صورت پذیرفت.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه با  عرضه 500 عنوان کتاب در حوزه هایی چون فقه و اصول، سیره اهل بیت،تاریخ،ایرانشناسی،زبان و ادبیات فارسی،جغرافیا،فرهنگی و هنر،سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)،سیره و اندیشه سیاسی امام خامنه ای ،سیره و اندیشه سیاسی شهید محمدباقر صدر در این نمایشگاه مشارکت داشت.

  منبع: رایزنی فرهنگی ایران بغداد