۱۳۹۷/۱۱/۱۰
۷:۲۰ ب٫ظ

مؤسسه فرهنگی «کتارا» در قطر از مشارکت هزار و ۷۰۰ نفر از ۵۰ کشور جهان در مرحله نخست سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن «جایزه کتارا» خبر داد.

مشارکت ۵۰ کشور در مسابقات قرآن قطر

به گزارش الأمه:

خالدبن‌ابراهیم سلیطی، مدیرکل مؤسسه فرهنگی «کتارا»، با اعلام این خبر اظهار کرد:  هزار و ۳۲۹ نفر از ۱۶ کشور عربی و ۳۷۱ نفر از ۳۴ کشور غیرعربی فایل صوتی و تصویری تلاوت خود را به دبیرخانه مسابقات ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مصر، سودان و سومالی با ۵۴۲ شرکت‌کننده بیشترین آمار مشارکت را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: این دوره از مسابقات مانند دوره قبل بر قرائت به شیوه تجوید تمرکز دارد و هر شرکت‌کننده باید دو تلاوت از آیات قرآن را برای مسئولان برگزاری مسابقات ارسال کند و زمان هر تلاوت نباید بیش از شش دقیقه باشد.

سیدخالد عبدالرحیم السید، ناظر جایزه بین‌المللی قرآن «کتارا»، نیز در این باره گفت: کمیته گزینش فعالیت خود برای انتخاب ۱۰۰ قاری برتر به منظور حضور در مرحله دوم این مسابقات، که به صورت حضوری در شهر دوحه، پایتخت قطر، برگزار می‌شود، آغاز کرده است.

وی افزود: راه‌یافتگان به مرحله حضوری این مسابقات به ۲۰ گروه پنج نفری تقسیم می‌شوند و از هر گروه یک نفر به مرحله نیمه نهایی راه می‌یابد و سپس افراد برگزیده به پنج گروه چهار نفری تقسیم شده و از هر گروه یک نفر برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب می‌شود و در مرحله پایانی نفرات اول تا پنجم معرفی می‌شوند.

خالد عبدالرحیم السید تصریح کرد: این رقابت‌ها در قالب ۲۶ برنامه تلویزیونی با همکاری تلویزیون قطر در طول ماه رمضان پخش خواهد شد.

وی در ارتباط با کمیته داوری گفت: کمیته داوری مرحله نهایی این مسابقات متشکل از ۶ داور خواهد بود که سه نفر از آنها از افرادی هستند که اجازه‌نامه قرائت و قواعد تجوید دارند و سه نفر نیز از کارشناسان مقامات، زیبایی و دلنشینی تلاوت هستند.

براساس اعلام مؤسسه فرهنگی «کتارا»ی قطر، جوایزی بالغ بر یک میلیون و پانصد ریال قطری به برگزیدگان این مسابقه اهدا می‌شود و نفر نخست این مسابقات ۵۰۰ هزار ریال قطر، نفر دوم ۴۰۰ هزار ریال، نفر سوم ۳۰۰ هزار ريال، نفر چهارم ۲۰۰ هزار ريال، و نفر پنجم ۱۰۰ هزار ريال قطری اهدا خواهد شد.

یادآور می‌شود مرحله حضوری دومین دوره مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن قطر موسوم به «جایزه کتارا» ماه رمضان امسال برگزارشد که صباح خلف از کشور عراق جایگاه نخست این مسابقات را به خود اختصاص داد و محمد مفتاح بشیر از لیبی، محمد نیازی عبدالعزیز از مصر، یونس محمد مهرا از سوریه و محمد عزیوی از مراکش توانستند رتبه‌های دوم تا پنجم را از آن خود کنند.

این مسابقه منحصر به آقایان است و سن شرکت‌کنندگان نباید کمتر از ۱۸ سال باشد و تسلط بر احکام تجوید و مخارج حروف، صوت دلنشین و اینکه داوطلب از ائمه مساجد، خطبا و یا مدرسان علوم دینی و عربی نباشد، از شروط شرکت در این مسابقات است.

همچنین، داوطبان شرکت‌کننده در این رقابت‌ها نباید در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان رتبه‌ای کسب کرده و تلاوت‌های ضبط‌ شده در رادیو و رسانه‌ها و بازار داشته باشند.

 

منبع: ایکنا