۱۳۹۷/۱۲/۰۱
۲:۳۸ ب٫ظ

کتاب اقتصاد ادیان در هندوستان به نویسندگی سرییا ایر توسط انتشارات کمبریج لندن در سال 2018 در 292 به چاپ رسیده است.

معرفی کتاب؛ اقتصاد ادیان در هندوستان

به گزارش  الأمه:

نویسنده بر مبنای نظرسنجی‌ها درباره درگیری‌های مذهبی در هند، «اقتصاد دینی هند» را  تعریف می‌کند. وی یادآور می‌شود که سازمان‌های مذهبی در هند با یکدیگر چگونه به رقابت می‌پردازند و به این نکته تاکید می‌کند که اگرچه کشورهای ثروتمند جهان به مرور زمان، سکولارتر می‌شوند، در عین حال جهان به طور کلی روز به روز مذهبی تر می‌شود و گرایش‌های دینی مردم نسبت به عقاید شان حساس‌تر می‌شود.

وی قبول دارد که دین قطعا ابزار مستقلی برای تحلیل امور اقتصادی نیست. با این حال، کارشناسان اقتصادی می‌توانند با مطالعات عمیقی در مورد اینکه چگونه گروه‌های مذهبی با رویکرد رقابتی، خدمات اجتماعی را ارائه دهند و باعث تغییراتی روی اقتصاد اجتماعی شوند، چگونه در زندگی روزمره، ادیان را رشد می‌دهند. خانم سریا ایر این ابزار را در یک مطالعه گسترده و خلاقانه در مورد هند که یکی از متنوع ترین کشورهای جهان، از نظر تعدد ادیان و فرهنگ ها می باشد مورد استفاده قرار داده است.

ایر به بررسی اینکه چگونه رشد، نابرابری، آموزش و پرورش، فنآوری و روندهای اجتماعی تاثیرگذار بر گروه های مذهبی بوده، پرداخته است. طبق نظر وی، تحقیقات 10 ساله، نشان می دهد که نزدیک به 600 سازمان مذهبی در ایالت ها ومناطق خاص این کشور، چگونه  با روابط اجتماعی و درگیری های سیاسی توسعه پیدا کرده اند. او همچنین در این اثر نشان داده که چطور بتدریج خشونت های مذهبی در این کشور اخیرا شایع تر بوده، در حالی که رشد اقتصادی هند همواره رو به افزایش بوده است، ظاهرا به دلیل افزایش رشد نابرابری، که سیاستمداران فرقه ای می توانند از خصومت نسبت به دیگر ادیان بهره برداری کنند. همانطور که نابرابری تبدیل به چالش اجتماعی می شود، آموزه های دینی بیشتر شدید می‌شود در عین حال مشارکت زنان در زندگی مذهبی در حال افزایش است.

 قسمت بعدی این اثر، روی بحث در مورد  نیاز به دین در هند همراه با چالش های اجتماعی و فرهنگی چون نابرابری و فقر اقتصادی قشر پایین جامعه این کشور متمرکز است. این امر منجر به بررسی اولیه از مدرسه ها (مدارس مذهبی مسلمان) که طبق باور عموم و اکثریت مردم هند، باعث ایجاد تنش و تشتت خاصی بین افکار عمومی هندی‌ها پس از 11 سپنامبر بوده است، شد. این کتاب با بحث جالبی درباره چگونگی رقابت رشد جهانی و گرایش‌های مذهبی به پایان می رسد.

برخی از سرفصل های این اثر عبارتند از:

  • دین چیست و اقتصاددانان در مورد آن چگونه فکر می‌کنند؟
    دین و تنش دینی در زندگی هندی‌ها
    بررسی تشکّل‌های دینی
    معبدها و اقتصاددانان: خدمات دینی
    باور و معتقدین : خدمات غیر دینی
    عدم مساوات، جمعیت شناسی و اوضاع اجتماعی – اقتصادی
    مدارس مدرن: بحث و بررسی آموزش دینی در هند
    رقابت ادیان و بازاریابی
    نتیجه گیری

 
ایر دانشیار دانشگاه کمبریج، آثار دیگری نیز در این زمینه دارد که  «جمعیت شناسی  و ادیان در هند» از جمله تالیفات معروف اوست.


منبع: خبرگزاری تقریب