۱۳۹۷/۱۱/۱۳
۵:۲۳ ب٫ظ

در بیانیه اختتامیه چهاردهمین همایش علما در سوریه آمده است:به درستی که مقاومت توانست بینش صحیح و کاربردی در میدان عمل و جهادرا به شکل والایی تقدیم کرده که در نوع خود به‌ عنوان مصداقی از دفاع از وطن به نمایش گذاشته است.

مقاومت توانست بینش صحیح جهاد را با شاکله دفاع از وطن نشان دهد

به گزارش الأمه:

چهاردهمین همایش نشست علمایی با موضوع نقش‌ علما در اصالت بخشی مفهوم وطن و حفظ وطن‌ها، بعد از نشست‌های علمی تخصصی ، با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

در بیان اختتامیه با اشاره به نقش ویژه علما‌‌ در مواجهه وطن‌ها با فتنه‌ها و و خونریزها و مسوولیت علما در حفظ میراث و خون شهدا به ۱۳ بند بعنوان وظیفه ی ایشان در تقویت ملت‌ها و وطن‌ها اشاره شد.

بیانیه اختتامیه چهاردهمین گردهمایی علمای جهان اسلام
- دمشق -سوریه ۳۰/۱/۲۰۱۹ مصادف با ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۰ و ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷
برای ادامه راه مقاومت و پیروزی و همچنین راستای تقویت همبستگی سازنده میهن، لازم است که دانشمندان و علمای غیور جهت حراست از میراث پیروزی و خون شهدا ایستادگی واحدی را همراه با قهرمانان میدان نبرد داشته باشند و با آنها بال دومی را جهت پیروزی فکری و فرهنگی تشکیل دهند.

هر چند که در گذشته بازی گرفتن افکار عمومی جامعه در راستای ایجاد فتنه تکفیری توسط مستکبران پیکره ی واحد امت و میهن را پاره پاره نموده است و هویت حقیقی جوامع را لکه دار کرده و نیز فکرهای مسموم را تزریق کرده است و از این راه باعث نفرت و ضدیت بین باورها در جامعه و خدشه دار شدن هویت میهن شده است، لکن فکر صحیح و منطق درست گرفته شده از اسلام اصیل همچنان در کمین دشمنان و خنثی کردن تلاش آنها است.

در راستای چالش های فکری‌ و همزمان بودن‌ آن با پیروزیهای درخشان در سوریه که با رهبری حکیمانه جناب آقای دکتر بشار اسد و ارتش قهرمان و پشتیبانی همپیمانان سوریه( جمهوری اسلامی ایران، حزب الله و روسیه) دفتر حضرت امام خامنه ای در سوریه با همکاری وزرات اوقاف سوری و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در دمشق و هیئت علمای پیروان اهل بیت در سوریه و اتحاد علمای بلاد شام و نمایندگی‌جامعه المصطفی در سوریه و هیئت های مهمان از ایران‌، عراق، لبنان و سوریه دعوت به عمل‌اورده است در چهاردهمین‌ گردهمایی علمای اسلام در سوریه با عنوان "نقش علما در اصالت بخشی‌ مفهوم و‌معنای وطن‌ و حمایت از میهن ها" دعوت بعمل‌ آورده است.

آن هم برای تعمیق بخشی معنای میهن دوستی و همزیستی و همچنین پایه گذاری بازسازی فکر و فرهنگ در چهار جلسه افتتاحیه، دو جلسه ی علمی و جلسه ی پایانی برگزار شد که نتیجه ی آن محورهای زیر بوده است.

۱_ مفهوم میهن در نظام فکری اسلام
۲_اساس و مبانی فقهی میهن
۳_هویت ذاتی در جهتی وابستگی دینی و وابستگی میهن
۴_ نقش‌ تکفیر و صیهونیست‌ ها در لکه دار کردن مفهوم میهن دوستی و تخریب وطن‌ها
۵_مقاومت و میهن

شایان ذکر است شرکت کنندگان در این گردهمایی بر موارد زیر توصیه و تاکید نمودند:
۱_ اسلام در بردارنده منظومه ی فکری نابی است که زیر بنای مفهوم میهن و تعمیق مبدا و حمایتش از گسستگی می باشد، که اعتماد به نفس افراد جامعه و خود باوری در راستای دفاع از میهن را به بار می آورد.
۲_لزوم تعلیم نسل های نو بر اساس فکر سلیم و همگون که بتواند ارتباط حقیقی بین جهت فکری و عقیدتی و حس میهن دوستی را درک کند، و این همبستگی و همیاری نتیجه ای است که از دین‌ ناب نشات گرفته است.
۳_ به درستی که فداکاریهای قهرمانان ارتش سوریه و در کنار آنها آزادگان محور مقاومت و پایداری، دلیل آشکاری بر فهم صحیح از اسلام ناب محمدی است، که این‌ به نوبه ی خود چارچوب دقیق میهن دوستی را ترسیم‌ میکند و فداکاری عاقلانه و منطقی را به عرصه ی ظهور میکذارد.
۴_ فعال سازی بحث علمی و موضوع محوری و مطالعات مختلف با بعد موضوع میهن دوستی، وحدت، تقریب مذاهب و هم افزایی تلاش های علمی برای پاسخگویی به سوال های فکری عمیق طرح شده به محورهای بیان شده.
۵_ لزوم همفکری و رایزنی های مبتادل علمی و عملی بین مراکز و پایتخت های علمی که نقش اصالت بخشی فکری دقیق و عمیق از مهمترین نقاط بحث شده در این گردهمایی بوده است
۶_ مستکبرین و کیان اشغالگر صهیونیست و هم‌پیمانان غربی ‌آنها و همچنین و دولت های مرتجع عربی با اعمال نظامی و فکری نقش مخربی در همزیستی، احساس امنیت و رشد فکری ایفا کرده اند.
۷_ عمق بخشی در مباحث فقهی بنیانگذار دکترین اسلامی ناب مرتبط به میهن دوستی و مفهوم آن و تکامل بخشی نظریات مرتبطه به دور از تلاش های ناکام دشمنان برای لکه دار کردن فکر دینی و ایجاد پارادوکس در یک‌ جامعه ی و امت واحد ضروری است.
۸_ بکارگیری و عملیاتی کردن نتایج گردهمایی ها و نشست های برگزار شده در کشورهای جبهه ی مقاومت.
۹_به درستیکه مقاومت توانست بینش صحیح و کاربردی در میدان عمل و جهادرا به شکل والایی تقدیم کرده که در نوع خود به‌ عنوان مصداقی از دفاع از وطن به نمایش گذاشته شد .
۱۰_ دعوت به تقویت جبهه ی [حق] و دور‌انداختن اختلافات تا فرصت را از دست دشمنان به ویژه اشغالگر صهیونیستی که سعی در سوء استفاده از اوضاع نابسمان فلسطین برای طولانی کردن بقای خود و به فراموشی سپرده مساله قدس دارد گرفت.
١١- پیگیرى نتایج گردهما
یى در جهت عملیاتى کردن آن در کمیسیون هاى تخصصى
١٢-تمجید از فداکاریها و پیروزیهاى اخیر ارتش سوریه بویژه در رویارویى تجاوزهاى اخیر دشمن صهیونیسنت که قلدرى هاى آمریکا و سکوت شرم آور جهانى و عربى بهمراه آن بوده است
١٣- اسلام پیروز است و اسرائیل از بین خواهد رفت و در حقیقت ملت سوریه، فلسطین و محور مقاومت به زودى نماز جماعت را در قدس خواهند خواند ان شاءالله

و در پایان همایش شایسته ترین درودها و تبریکات را به کشور سوریه، ملت و ارتش آن بخاطر پیروزى هاى الهى بر دشمنان ملت[اسلامى] تقدیم میکند ؛ چرا که سوریه پشتیبان تمام کنفرانس ها و گردهماییهاى وحدت ، یکپارچگى و برادرى و نیز پیروزى هاى متوالى است واین کشور به هیچوجه عقب نشینى نخواهد کرد و کنار ملت هاى آزاده ایستاده و بر آزاد کردن فلسطین پافشارى خواهد نمود.

 

منبع: فارس