۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۱۰:۵۵ ب٫ظ

موافقت نامه احداث سيلوي 50 هزار تني غلات بندر چندمنظوره آستارا با مشاركت يك سرمايه گذار كنيايي روز شنبه منعقد شده و به امضاي طرف ايراني و سرمايه گذار خارجي رسيد.

موافقت نامه احداث سیلوی 50هزارتنی آستاراباسرمایه گذارکنیایی منعقد شد

اين قرارداد كه با حضور تجار و بازرگانان داخلي و خارجي و در محل بندر در حال احداث آستارا منعقد شد ، محمد جعفر سرمايه گذار خارجي اهل كنيا تعهد كرد كه به زودي عمليات ساخت سيلوي غلات 50 هزار تني بندر چند منظوره آستارا را آغاز كند.

نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي در جريان امضاي اين موافقت نامه گفت: موقعيت جغرافيايي بندر آستارا منحصر بفرد بوده و آستارا در آينده نزديك با ايجاد بندر چند منظوره ، منطقه ويژه اقتصادي و اتصال به خطوط راه آهن جمهوري آذربايجان و شبكه ريلي شرق اروپا نقش اساسي در رونق و توسعه اقتصادي گيلان خواهد داشت.

فرهاد دلقپوش افزود: پروژه بندر چند منظوره آستارا از جمله خدمات دولت دكتر احمدي نژاد است كه افتتاح آن سبب افزايش اشتغال در منطقه و رونق تجارت در اين گوشه از كشورمان خواهد شد.

وي با اشاره به برنامه ريزي براي پهلوگيري كشتي در مهرماه امسال در بندر چند منظوره آستارا بيان كرد: با بهره برداري از بقيه فازهاي اين بندرگاه تا دو سال آينده ، كليه تجار و بازگانان استانهاي شمال و شمالغرب كشور از خدمات دريايي اين بندر بهره مند خواهند شد.

وي با تاكيد بر ضرورت عملياتي كردن اهداف سال جهاد اقتصادي از طريق احداث طرح هاي زيربنايي از قبيل بنادر و توسعه شبكه حمل و نقل كشور گفت: ما علاقمند به توسعه تجارت و جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي هستيم و با استفاده از ساز و كارهاي قانوني مي خواهيم از ظرفيت هاي شهرستان و استان به نحو مطلوب استفاده شود.

دلقپوش بر ضرورت همكاري همه دستگاه هاي اجرايي در احداث هر چه سريعتر بندر چند منظوره آستارا تاكيد كرد و افزود: با توجه به توانمندي هاي آستارا در صادرات و واردات نبايد از قافله توسعه شبكه حمل و نقل دريايي خزر عقب بمانيم.

وي بندر تجاري و دريايي آستارا را احياء كننده نقش تاريخي اين منطقه در حمل و نقل دريايي خزر عنوان و اظهار كرد: با بهره گيري از اين مسير دريايي ، مسافت حمل كالا به مقاصد خارجي در ميان بنادر شمال كشور حدود 160 كيلومتر در خشكي و 150 كيلومتر در مسافت هاي دريايي كاهش مي يابد كه اين امر نقش موثري در كاهش قيمت تمام شده كالا براي صنايع توليدي استانهاي شمال و شمالغرب كشور خواهد داشت.

مديرعامل شركت خدمات دريايي و بندري كاوه و سرمايه گذار بندر چند منظوره آستارا نيز در جريان امضاي اين موافقت نامه گفت: مكان احداث سيلوي غلات 50 هزار تني با توافق طرفين در محوطه بندر چند منظوره تعيين شده و به زودي عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.

محمدصادق كاوه مزيتهاي تجاري بندر آستارا را مهم و منحصر بفرد ارزبابي كرد و گفت: حمل و نقل دريايي كه از نظر هزينه ، زمان و امنيت به عنوان بهترين مسير حمل و نقل محسوب مي شود ، با راه اندازي اين بندرگاه در درياي خزر ، رونق بيشتري خواهد يافت.

وي بيان كرد: احداث بندر آستارا براي بازرگانان و صنايع توليدي استانهاي شمال و شمالغرب كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه راه اندازي اين بندر موجب كاهش هزينه واردات و صادرات كالا براي بازرگانان ايراني مي شود.

وي اضافه كرد: علاوه بر اين؛ راه اندازي اين بندر موجب كاهش هزينه ترانزيت سوخت به كشور عراق به علت كاهش مسافت و تسهيل در ترانزيت مي شود.

وي صادرات ، واردات و ترانزيت غلات را يكي از اهداف احداث اين بندر ذكر و اضافه كرد: ذخيره موقت غلات با توجه به ساخت يك سيلوي 50 هزار تني در بندر چند منظوره آستارا از جمله ويژگي هاي كاربردي اين بندرگاه مهم محسوب مي شود كه براي اين امر اقدامات عملي آغاز شده است.

شهرستان مرزي بندر آستارا با 80 هزار نفر جمعيت در شمال استان گيلان و در مجاورت مرزهاي جمهوري آذربايجان واقع شده و از جمله مرزهاي مهم زميني و تجاري شمال كشور محسوب مي شود.ك/3

 

زمان انتشار : 1390-01-01