۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۵:۵۵ ب٫ظ

توجه به هنر خط در اوایل قرن بیست و یکم و همزمان با تاسیس حکومت ملی در کشور عراق رو به افزایش گذاشت و خطاطان این شهر در این برهه از تاریخ بیش از پیش وقت و استعداد خود را متوجه این هنر نموده و استعداد زیبای خود را به اشکال گوناگون در روزنامه‌ها و مجلات و در تزئین مساجد متبلور کردند

موصل و مجموعه‌ای از خطاطان

خطاطی همواره برای مسلمانان از ارزش و اهمیت والائی برخوردار بوده است چون مسلمانان در این هنر کلام وحی را تصویر می‌کردند و به همین دلیل به این هنر با نگاهی کاملا متفاوت نگریسته می‌شده است. نگاهی که توام با معنویت دینی بوده است. از زمان ظهور اسلام تا به امروز خط در کلیه کشورهای اسلامی مورد توجه بوده است و مسلمانان از قرون اولیه اسلامی تا به امروز با دقت و ظرافت کامل سعی در یادگیری آن و آموختن این هنر به دیگران داشتند.

شهر موصل نیز یکی از شهرهای بزرگ اسلامی در طول تاریخ خود از زمان ظهور این دین مبین به خط و خطاطی توجه بسیاری داشته است. این شهر امروز یکی از مهمترین و بزرگترین شهر در شمال کشور عراق و از دوران قدیم یکی از چند شهر آباد و مهم دنیای اسلام به شمار می‌رفته است.

«موصل و مجموعه‌ای از خطاطان» از عبدالرزاق الحمدانی کتابی است درمورد نخبگان و بزرگان خطاطی در شهر موصل عراق. توجه به هنر خط در اوایل قرن بیستم و همزمان با تاسیس حکومت ملی در کشور عراق رو به افزایش گذاشت و خطاطان این شهر در این برهه از تاریخ بیش از پیش وقت و استعداد خود را مصروف و متوجه این هنر کردند و استعداد زیبای خود را به اشکال گوناگون در روزنامه‌ها و مجلات و در تزئین مساجد متبلور نمودند. در پی این اهتمام خطاطان بزرگی در موصل پا به عرصه هنر گذاشتند که از آن میان می‌توان به فائق الدبونی، محمد سعید القاضی و ملاعبد را نام برد.

پس از آن و در اواسط قرن بیستم موصل شاهد ظهور عده‌ای دیگر از خطاطان بزرگ بود که به لحاظ تبحر در خطاطی از نسل پیشین خود این هنر والا را بهتر و دقیق‌تر کار می‌کرد.

طبق مطلب درج شده در سایت میدل ایست آن لاین پیرامون این کتاب، نویسنده با دقت و کوششی قابل ستایش به معرفی چهر‌ه‌های برتر خط در طول تاریخ این شهر اسلامی می‌پردازد و از روزگاران قدیم تا قرن بیستم را مورد بررسی قرار می‌دهد. الحمدانی مسیر هنری تمام این خطاطان را نیز در ضمن معرفی زندگی آن‌ها می‌آورد.

این کتاب در 251 صفحه توسط انتشارات موصل به چاپ رسیده است و چون سفری است از دل تاریخ تا به امروز که مسیر هنر خط و خطاطان را دربرمی‌گیرد و به خوبی برای خواننده معرفی می‌کند.

 

زمان انتشار : 1391-02-17