۱۳۹۷/۱۱/۱۷
۱:۳۸ ب٫ظ

علی خلیفه رئیس سازمان بین‌المللی هنرهای مردمی، روز گذشته در همایش تخصصی میراث مردمی که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره برگزار شده‌است، از موفقیت بحرین در تکمیل نخستین طرح میدانی عربی برای جمع‌آوری داستان‌های محلی، خبر داد.

موفقیت نخستین طرح میدانی عربی برای ثبت قصه‌های محلی در بحرین

به گزارش الأمه:

خلیفه در این باره گفت: «این طرح تمام مناطق و روستاهای بحرین را شامل شد و توسط ۱۰۰ دانشجو پسر و دختر با نظارت دکتر ضیا عبدالله الکعبی استاد داستان‌سرایی دانشکده هنر دانشگاه بحرین انجام شد.

این طرح به همت سازمان بین‌المللی هنرهای مردمی (IOV) که در منامه قرار دارد، صورت پذیرفت. کار این سازمان ثبت فعالیت هنری ۱۶۳ کشور جهان است.

خلیفه در طی مشارکت در این همایش افزود: «این طرح که در اوایل سال ۲۰۰۸ آغاز شد، تقریباً ۱۰ سال طول کشید و طی آن بیش از هزار و ۲۰۰ نفر داستان‌سرای محلی در سنین مختلف، گویش‌ها و نژادها ثبت شد.

وی گفت: «شمار قصه‌های مردمی که از طریق این طرح جمع‌آوری، ممیزی، بررسی و به ثبت رسید بالغ بر یک هزار داستان شد، البته داستان‌های به ثبت رسیده در سه مرحله، نوشتاری و ویراستاری، سپس داوری علمی، که توسط گروهی از کارشناسان این رشته و سپس به مرحله چاپ رسیدند؛ و این داستان‌ها هم‌اکنون با همکاری بنیاد عربی مطالعات و انتشارات در بیروت، در پنج جلد چاپ شده‌است».

منبع: شرق الاوسط