۱۳۹۸/۰۲/۱۵
۳:۳۷ ب٫ظ

شهر تاریخی حلب که به مدت چهار سال به میدان جنگ میان تروریست‌ها و نیروهای مقاومت تبدیل شده بود، هنوز شاهد هیچ تغییر بزرگی در شرایط بناهای تاریخی آسیب دیده نیست.

میراث تاریخی حلب هنوز جنگ‌زده است

به گزارش الأمه:

شهر تاریخی حلب در سوریه که از سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، میدان جنگ تروریست‌ها و نیروهای سوری و بین‌المللی بود؛ اتفاقی که آسیب‌های بزرگی به ساختمان‌های تاریخی این شهر از جمله مساجد، کلیساها و دیگر بناها وارد کرده است.

یونسکو (سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل متحد) چندی پیش اعلام کرد در جریان درگیری‌ها در شهر حلب، ۱۰ درصد از ساختمان‌های تاریخی این شهر نابود شده‌اند و بیش از نیمی از این ساختمان‌ها نیز دچار آسیب با درجه شدید تا متوسط شده‌اند.

به عنوان مثال مناره‌های تاریخی مسجد عدلیه حلب در حالی هنوز برافراشته است که شکاف بزرگی بر اثر بمباران‌ها روی آن مشاهده می‌شود.

مرمت این بناهای تاریخی در سوریه نیز بسیار چالش‌برانگیز است و به غیر از تکفیری‌های داعش که به صورت مستقیم آثار باستانی را هدف قرار می‌دهند، همه طرف‌های درگیر در جنگ خود را مدافع میراث فرهنگی و محوطه‌های تاریخی و دشمن را وَندال تاریخی می‌نامند، با این وجود کشورهای غربی که تحریم‌هایی را بر دولت بشار اسد اعمال کرده‌اند با انجام کارهای بازسازی در این شهر مخالفت می‌کنند و همین امر نیز موجب کوتاه شدن دست بسیاری از کشورهایی شده که همواره برای انجام کارهای فرهنگی کمک مالی می‌کنند و به همین دلیل رسانه‌های سوری آنها را شریک در تخریب میراث این کشور می‌دانند.

تعداد کمی از بناهای تاریخی حلب با سرعتی کم در حال مرمت هستند. به عنوان مثال، در مسجد اموی (مسجد جامع حلب، سده ۱۳ میلادی) دیوارهایی که بر اثر شلیک گلوله آسیب زیادی دیده‌اند در حال ترمیم هستند و سنگ‌های مناره‌های سقوط کرده آن نیز آماده برافراشته شدن مجدد شده‌اند.

یکی از زیباترین و بلندترین بخش‌های بازار تاریخی شهر حلب نیز مرمت شده و گنبدهای تخریب شده آن با استفاده از مصالح اصلی دوباره برقرار شده است.

با این وجود این بخش‌ها تنها درصدی ناچیز از خیابان‌ها و ساختمان‌های تاریخی و متنوع شهر حلب دارد و در صورت عدم تخصیص منابع، این محوطه‌ها در معرض خطرات جدی‌تری نیز قرار می‌گیرند.

«بسیل الظاهر»، مهندسی که در حال مرمت بخشی از بازار تاریخی حلب است می‌گوید: اگر بودجه باشد خوشبین هستیم که همه این آثار مرمت می‌شوند، ما تنها به پول نیاز داریم.

گنبد مدرسه تاریخی حلاویه حلب نیز پیش از این سوراخ شده است. این مدرسه زمانی یک کلیسای بیزانس بوده که در محل یک معبد رومی ساخته شده است اما توسط حاکمان مسلمان و در جریان جنگ‌های صلیبی به مسجد تبدیل شده است. در صورتی که باران بیشتری ببارد سایر بخش‌های گنبد این بنای تاریخی نیز فرو خواهد ریخت.

مسجد قرن هجدهمی کمالیه، مسجد صفاحیه و مسجد قرن چهاردهمی تواشیح نیز از جمله دیگر آثار تاریخی هستند که در شهر حلب آسیب قابل توجهی دیده‌اند.

اگر مناره مسجد قرن شانزدهمی عدلیه حلب را از نزدیک نگاه کنید تعجب خواهید کرد که چگونه پابرجاست، چرا که حفره‌ای بزرگ ناشی از بمباران روی آن ایجاد شده و بخش‌های درونی و راه پله‌های درون آن به خوبی مشخص است و در صورت بروز یک زلزله کوچک کاملاً فرو خواهد ریخت.



منبع: ایسنا