۱۳۹۸/۰۶/۲۷
۱۱:۵۲ ق٫ظ

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، پیشنهاد کرد که به منظور اجرای پروژه‌های متقابل فرهنگی، سال ۲۰۲۱ به عنوان سال فرهنگی دو کشور نامگذاری شود که مورد استقبال طرف ترکیه ای قرار گرفت.

نامگذاری ۲۰۲۱ به نام « سال فرهنگی ایران – ترکیه »

به گزارش الأمه:

 ابوذر ابراهیمی‌ترکمان که به عنوان رییس کمیته فرهنگ و گردشگری بیست‌وهفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به همراه رییس جمهوری کشورمان به آنکارا سفر کرده است، با محمد نوری‌ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به روابط دیرینه فرهنگی ایران و ترکیه تأکید کرد: لازم است با استفاده از ظرفیت بالای فرهنگی موجود دو کشور، مناسبات فرهنگی دو جانبه را توسعه دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با پیشنهاد اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مشترک فرهنگی بین ایران و ترکیه به اهمیت گفت‌وگو در ایجاد تفاهم و همدلی اشاره و راه‌اندازی کنفرانس‌های سالانه گفت‌وگوهای فرهنگی در موضوعات مورد علاقه بین دو کشور را مهم تلقی کرد.

وی در ادامه، با اشاره به ظرفیت بالای دو کشور در زمینه فیلم و سینما، پیشنهاد برگزاری هفته‌های فیلم و طرح‌های مشترک سینمایی را مطرح کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن پیشنهاد اعلام سال فرهنگی دو کشور به منظور اجرای پروژه‌های متقابل فرهنگی، بر توسعه تعاملات و روابط فرهنگی و هنری دو کشور تاکید کرد.

استقبال ترکیه از نامگذاری سال فرهنگی برای توسعه روابط

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با استقبال از نامگذاری سال ۲۰۲۱ به عنوان سال فرهنگی بین دو کشور بر تشکیل کمیته مشترک برای برنامه‌ریزی لازم تأکید کرد.

محمد نوری‌ارسوی با اشاره به سفرهای مکرر خود به ایران، گفت: تصویری که رسانه‌های غربی از ایران ارائه می‌دهند، واقعی نیست.

وی همچنین، از آمادگی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای هرگونه همکاری‌ فرهنگی با ایران خبر داد.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ گروهی متشکل از معاون وزیر فرهنگ ترکیه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نسبت به جمع‌آوری و بررسی طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی مربوط به «سال فرهنگی ایران و ترکیه» تشکیل شود.

بازدید رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از رایزنی فرهنگی

فرهنگی ایران - ترکیه »" href="https://img9.irna.ir/d/r2/2019/09/17/3/156631385.jpg" data-fancybox="gallery">

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سفر خود به ترکیه، روز سه شنبه در رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه حضور یافت و با کارکنان و رایزن فرهنگی این کشور به گفتگو نشست.

پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه به‌آنکارا سفر کرده بود علاوه بر سخنرانی در این اجلاس سه جانبه، با رجب طیب اردوغان دیدار و گفت و گو کرد.
پنجمین دور اجلاس سران سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار شد.

سران سه کشور ایران روسیه و ترکیه در این دور از اجلاس برای ادامه و توسعه همکاری های سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه ای نیز گفت و گو کردند.

روحانی همچنین در حاشیه اجلاس آنکارا، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم دیدار کرد.

ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز به عنوان رییس کمیته فرهنگی این دور از اجلاس، رییس‌ جمهوری کشورمان را در این سفر همراهی کرد.

محمد جوادظریف وزیر امور خارجه، رضا اردکانیان وزیر نیرو، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روحانی را در این سفر همراهی کردند.  

 

منبع: ایرنا