۱۳۹۷/۰۱/۲۸
۴:۰۴ ب٫ظ

محمد المهدی در این کتاب خود انقلاب را فرایند بلند مدتی معرفی می‌کند که تنها به یک مدت کوتاه خلاصه نمی‌شود. وی در این زمینه می‌نویسد: انقلاب تنها منحصر به چند لحظه و یا چند روز نمی‌شود که به سرعت نیز به پایان برسد. در واقع انقلاب حرکتی مستمر و بلند مدت می‌باشد که لحظات شکست و پیرو

نبوغ انقلاب مصر

به نقل از سایت خبری الیوم السابع، کتاب «نبوغ انقلاب مصر» 29 ژوئن در یکی از کتابخانه‌های مصر رونمایی خواهد شد.

محمد المهدی در این کتاب خود انقلاب را فرایند بلند مدتی معرفی می‌کند که تنها به یک مدت کوتاه خلاصه نمی‌شود. وی در این زمینه می‌نویسد: انقلاب تنها منحصر به چند لحظه و یا چند روز نمی‌شود که به سرعت نیز به پایان برسد. در واقع انقلاب حرکتی مستمر و بلند مدت می‌باشد که لحظات شکست و پیروزی بسیاری را در بطن خود نهفته دارد.

وی در ادامه به نیروهایی اشاره می‌کند که در انقلاب‌های مردمی ظهور می‌کنند و سعی دارند نتیجه و ثمره انقلاب را به نفع خود مصادره کنند و یا به طور کل مسیر آن را منحرف کنند. او در این خصوص گفته است: در تمام لحظات هر انقلابی خطر گروه‌ها و جریان‌هایی وجود دارد که قصد دارند انقلاب را از مسیر مردمی و حقیقی آن دور کنند و یا این که تلاش‌های ملت را به نام خود ثبت کنند. به همین دلیل انقلابیون باید تا آن اندازه از هوشیاری برخوردار باشند که بتوانند در مقابل این مسائل بایستند. چرا که در هر انقلابی وحدت مردم برای دستیابی به اهداف نهایی بسیار مهم و اساسی است.

این کتاب شامل سه بخش می‌شود. فصل نخست آن به اوضاع و احوال مردم مصر پیش از انقلاب 25 ژانویه می‌پردازد و شرایط حاکم بر آن دوره را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. در این بخش همچنین به عوامل مهمی پرداخته می‌شود که منجر به شعله‌ور شدن انقلاب مصر شد و مردم این کشور را به سمت تغییر شرایط اجتماعی که در آن بسر می‌بردند، سوق داد.

بخش دوم این کتاب به انقلاب مصر اختصاص داده شده است و رویدادهایی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد که در کوچه‌ و خیابان‌های این کشور و در مدت انقلاب به وقوع پیوست. بالارفتن سطح آگاهی مردم و ایجاد انگیزه برای تغییر نیز از دیگر مواردی است که نویسنده کتاب در بخش دوم به آن می‌پردازد.

بخش سوم «نبوغ انقلاب مصر» نیز دوران پس از سقوط حسنی مبارک را بررسی می‌کند که شامل مواردی چون روحیه حماسی و پرشور و نشاط مردم برای ساخت آینده بهتر می‌باشد.

محمد المهدی در سال 1956 در المنصوره مصر متولد شد. او مدرک دکتری روان‌شناسی خود را از دانشگاه الازهر کسب کرده است و در حال حاضر ریاست بخش روان‌شناسی دانشگاه الازهر در دمیاط را برعهده دارد. از وی تاکنون نزدیک به 20 کتاب در موضوعات مختلف روان‌شناسی، اجتماعی و سیاسی به چاپ رسیده است. 

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=713973&SecID=94&IssueID=0

 

زمان انتشار : 1391-04-05