۱۳۹۷/۰۹/۰۳
۳:۴۳ ب٫ظ

نخستین گردهمایی فارغ التحصیلان سوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران، برگزار شد.

نخستین گردهمایی فارغ التحصیلان سوری

 به گزارش الأمه:

هم زمان با پیگیری روند ثبت قانونی و صدور مجوز رسمی فعالیت انجمن فارغ التحصیلان و دانش آموختگان سوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ، گردهمایی فارغ التحصیلان به میزبانی رایزنی فرهنگی در دمشق روز جمعه 2 آذر 1397 در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی با حضور آقای ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه ، صالحی نیا رایزن و محمد هادی تسخیری و حسینی درقه وابسته های فرهنگی و حدود 120 نفر از فارغ التحصیلان از دمشق و مناطق مختلف سوریه همچون لاذقیه ، طرطوس ، حمص ، حماه ، حلب و ....  برگزار شد .

این گردهمایی به هدف اطلاع رسانی به فارغ التحصیلان ، معرفی انجمن و اهداف آن ، دعوت به عضویت و جمع آوری اطلاعات فارغ التحصیلان برگزار گردید .

آغاز برنامه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از حاضرین بود و سپس سرود ملی دو کشور نواخته شد .

 پس از آن آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی طی سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به حاضرین ، از حضور در جمع نخبگان و دانش آموختگان ایران ابراز خوشحالی نمود و افزود جمعی از دوستان شما مبادرت به تشکیل انجمن فارغ التحصیلان کرده اند که نماینده آن ها در همین جلسه گزارش خواهد داد . رایزنی فرهنگی چون این تشکّل را در راستای تقویت روابط دو کشور ، مفید و مؤثر ارزیابی کرده است از آن حمایت و پشتیبانی می نماید . وی در ادامه افزود از نظر ما هریک از شما می توانید نقش سفیر علمی و فرهنگی ایران را در کشورتان ایفا نمایید و ابزار کارآمدی برای توسعه و تعمیق روابط فرهنگی و دانشگاهی دو کشور باشید که متأسفانه در سطح روابط سیاسی میان طرفین رشد نکرده است . شما به خوبی با فرهنگ و جامعه ایران و زبان فارسی آشنا هستید و با تخصص و دانشی که در ایران کسب کرده اید می توانید در کشورتان منشاء اثر باشید و بدین ترتیب شرایط برای این که سفیر فرهنگی و علمی ایران باشید فراهم است . آقای صالحی نیا در ادامه ابراز امیدواری کرد این گردهمایی ، گام نخست موفقی در مسیر تشکّل فارغ التحصیلان باشد .

  پس از آن آقای زیاد جنادی یکی از اعضای هیئت مؤسس انجمن فارغ التحصیلان گزارش کوتاهی به حاضرین ارائه نمود . وی با نام بردن و معرفی اعضای هیئت مؤسس انجمن افزود این افراد دور هم جمع شده و طرح تأسیس انجمن فارغ التحصیلان را توافق نموده و در این راستا اساسنامه انجمن را تدوین و همراه با درخواست مجوز ، به وزارت امور اجتماعی ارائه کردند . این وزارتخانه تاکنون موافقت امنیتی و موافقت وزارت امورخارجه را گرفته و در آخرین مرحله ، مجوز استانداری دمشق باقی مانده است که به زودی و پس از تأمین شروط آن ها از جمله تأمین مقر مستقل برای انجمن ، مجوز صادر خواهد شد . بعد از آن طبق اساسنامه فراخوان برای تشکیل مجمع عمومی داده می شود و مجمع عمومی ، هیئت مدیره را انتخاب می کند و ساختار تشکیلات انجمن شکل می گیرد . وی در بخش دیگری از گزارش خود به اهداف انجمن پرداخت و از جمله به این موارد اشاره کرد : شناسایی ، تشکل و ساماندهی فارغ التحصیلان بر اساس تخصصشان ، تلاش برای حضور مؤثر در مرحله بازسازی سوریه به ویژه همکاری با شرکت های ایرانی حاضر در طرح بازسازی ، ورود به صحنه ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور ، برنامه ریزی برای ارتقای علمی فارغ التحصیلان و حفظ زبان فارسی آن ها و همچنین تلاش برای گسترش و تعمیق روابط دو کشور در زمینه های مختلف .

 سپس آقای ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران سخنرانی نمود . ایشان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع متنوع نخبگان سوری دانش آموخته ایران ، همزمانی برگزاری این گردهمایی با ایام ولادت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد به برکت این مناسبت فرخنده ، وحدت و همدلی میان جمع فارغ التحصیلان ، ملت سوریه و جوامع اسلامی تحقق یابد . سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیوندهای تاریخی و اشتراکات تمدنی ، تأکید نمود ما و شما و عموم ملت های واقع در این منطقه از یک خاستگاه تمدنی برخاسته و با هم منسجم می باشیم و آنچه میان سوریه و ایران امروز جریان دارد استمرار همان ارتباطات دیرین و ثمره انسجام میان دو طرف است . شما فارغ التحصیلان بالاتر از سفیر فرهنگی ، نماد انسجام تمدنی دو کشور می باشید و می توانید در تحقق خیر و رفاه نه فقط برای جامعه خود بلکه برای ملت های منطقه نقش ایفا نمایید زیرا همه ملت های این منطقه با یکدیگر پیوند خورده اند لذا پیروزی در سوریه برای تمام منطقه مفید است .

آقای ترکابادی در بخش دیگری از صحبت های خود به تغییر مفاهیم سیاسی و جایگاه ها در منطقه پرداخت و به موقعیت آمریکا در منطقه و نوع نگاه مردم منطقه به آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در مرحله کنونی اشاره نمود . ایشان همچنین نقش امام خمینی (قدس سره) و مرحوم حافظ اسد در پی ریزی روابط راهبردی میان دو کشور را یادآور شد که پس از رحلت آن ها ، با هدایت حکیمانه رهبران دو کشور حفظ شده و ارتقا یافته است تا حدی که برای دفاع از سوریه در برابر توطئه آمریکایی صهیونیستی که از خلال آن منطقه را هدف گرفته بودند ، خون ایرانی و سوری به هم آمیخته شده است . سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت راه اندازی انجمن فارغ التحصیلان ، برای حمایت از آن و کمک به تحقق اهداف ترسیم شده از جمله بکارگیری توان و تخصص فارغ التحصیلان در مرحله بازسازی سوریه از طریق همکاری با شرکت های ایرانی اعلام آمادگی کرد .

 در آخرین قسمت گردهمایی ، برخی از حاضرین پرسش ها ، مشکلات و یا نقطه نظرات خود را اعلام و با سفیر جمهوری اسلامی ایران گفتگو کردند .

پایان بخش گردهمایی ضیافت ناهار با غذای ایرانی تهیه شده توسط سفارت کشورمان بود که مورد استقبال حاضرین واقع شد و خاطرات ایام تحصیل و اقامتشان در ایران را زنده نمود