۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱۲:۳۶ ب٫ظ

نخست وزير اردن درپي سركوب موج گسترده اعتراضات مردمي در اين كشور در ديدار با مقامات آمريكايي روابط كشورش را با كاخ سفيد راهبردي ارزيابي كرد.

نخست وزیر اردن: روابط ما با آمریکا راهبردی است

به نقل از خبرگزاري كويت، "معروف البخيت " در جريان ديدار با دستياران اعضاي كنگره آمريكا از حمايت اين كشور از اردن تقدير كرد و گفت: روابط اردن و آمريكا "راهبردي و تاريخي " است.

البخيت بر تمايل گسترده حكومت خود براي تقويت روابط با آمريكا در زمينه‌هاي مختلف تاكيد كرد.

آمريكا سال گذشته 660 ميليون دلار به اردن كمك كرد كه 360 ميليون دلار آن كمك‌هاي اقتصادي و 300 ميليون دلار ديگر كمك‌هاي نظامي بود.

البخيت، اردن را كشوري خواند كه " آزادي بيان در آن مطابق قانون اساسي تضمين شده است " و گفت: با اعتراضات و راهپيمايي‌هاي هفته‌هاي گذشته به طور مترقيانه برخورد شده است.

ميدان "جمال عبدالناصر " معروف به ميدان وزارت كشور در شهر "امان " پايتخت اردن چندي پيش شاهد تظاهرات مسالمت آميز مردم با الهام‌گيري از انقلابهاي تونس و مصر بود اما نيروهاي امنيتي و مزدوران حكومت اردن آن را سركوب كردند كه در جريان آن شماري كشته يا زخمي شدند.

نيروهاي امنيتي اردن همچنين تعدادي از معترضان را بازداشت كردند كه دادستاني اردن بازجويي از 80 نفر از آنها را آغاز كرده است.

مردم اردن جمعه گذشته نيز بار ديگر براي تاكيد بر مطالبات مشروع خود در دستيابي به آزادي، اصلاحات سياسي ريشه‌اي و پايان يافتن فساد مالي و اداري در كشورشان به خيابانها ‌آمدند.

اين تظاهرات‌هاي مسالمت‌آميز در شهر امان و برخي استان‌هاي اردن پس از اقامه نماز جمعه برگزار و به زخمي شدن‌ دهها نفر منجر شد

سخنگوي جنبش "24 مارس " اردن اعلام كرد: دولت اردن بهتر است به جاي مقابله با موج اعتراضات، در راستاي تحقق خواسته‌هاي شهروندان اقدام كند.

 

زمان انتشار : 1390-02-05