۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۵:۱۳ ق٫ظ

عصام شرف' نخست وزير مصر روز جمعه در ديدار رسمي خود از اتيوپي پرونده تقسيم آب رود نيل را كه به تازگي موجب تنش در روابط ميان دو كشور شده است، بررسي كرد.

نخست وزیر مصر پرونده تقسیم آب های نیل را در اتیوپی بررسی کرد

ه گزارش روز شنبه خبرگزاري فرانسه از اديس آبابا نخست وزير مصر در يك جلسه غير علني با 'ميليس زيناوي' همتاي اتيوپيايي خود چندين ساعت به بحث وگفت وگو پرداخت.

در پايان اين جلسه زيناوي به خبرنگاران گفت كه اتيوپي در ماه گذشته تصويب پيمان مربوط به رود نيل را به تعويق انداخت تا دولت جديد و منتخب مصر وارد مذاكرات شود.

مقامات جديد مصر، با تاريخي توصيف كردن سفر 'شرف' به اوگاندا واتيوپي هدف از آن را فعال كردن مجدد سياست كشورشان در قاره سياه اعلام كردند.

مصر با پيمان جديد تقسيم آب نيل كه از سوي اوگاندا، رواندا، تانزانيا، اتيوپي، كنيا و بروندي امضا شده و به اين كشورها اجازه مي دهد بدون نياز موافقت قاهره به توسعه پروژه هاي آبياري و ساخت سد براي توليد برق بپردازند، مخالف است.

مصر و سودان اين توافق جديد را كه بازنگري در توافقنامه سال 1929 (1308)ميان مصر و انگليس است، تحريم كرده اند. بر اساس توافق سال 1929قاهره وخارطوم اجازه برداشت حدود 87 درصد از آب هاي رود نيل را دارند.

شرف در اديس آبابا همچنين با 'ژان پينگ' رئيس كميسارياي اتحاديه آفريقا ملاقات نمود و حمايت مستمر مصر را از تلاش هاي اتحاديه آفريقا به ويژه براي تقويت همكاري بين كشورهاي عضو ، مورد تاكيد قرار داد.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01